7. Programmeren met Python in de 2de graad
Leren programmeren met Python op een eerder speelse manier.
Inhoud
Inleiding
Om te kunnen starten met programmeren in de 2de graad, moeten we eerst goed weten waar de leerlingen al staan. Wat zouden ze al moeten kunnen als ze in de 2de graad terecht komen? We starten dus met een korte throwback naar de eerste graad, met korte oefeningetjes.
Inhoud
Na deze korte inleiding kunnen we aan de slag met het leren programmeren in de 2de graad.
Ik kies bewust voor de taal Python omdat dit de meest toegankelijke programmeertaal is. Je kan deze ook runnen op verschillende platformen, zowel online als offline. Deze taal wordt gebruikt door beginnende maar ook door gevorderde programmeurs. Ze leunt ook het dichtste aan bij onze taal.
Dit is een workshop voor beginners, je leert iets bij, kan je al vlot programmeren? Dan lijkt het me niet opportuun om deze workshop te volgen.
Ik zal allerhande bestaande tools, zowel gratis als betalend bespreken en inoefenen samen met jullie.
Allen voor wiskunde? Neen, zeker niet! Programmeren kan binnen heel veel vakken!
Aan het einde maken we allemaal dezelfde oefening en zal blijken dat voor één "probleem" zeer veel mogelijke oplossingen bestaan. Zolang het resultaat juist is, is de code ook correct.
Resultaat
Je leert er op een speelse manier programmeren met Python.
Ideaal om jouw leerlingen uit de 2de graad van secundair onderwijs te leren programmeren.
Na deze sessie zal je enkele gratis en betalende tools kennen om binnen jouw lessen te gebruiken. Je weet wat de voorkennis is van een student tweede graad en je kan hierop verder bouwen. Alles qua materiaal zoals de presentatie, lijsten met tools, oefeningen, projecten, ... zullen worden gedeeld na het volgen van de sessie.
Voorkennis
Verplichte kennis
Basisvaardigheden computergebruik en internet
Verder hou ik het simpel, we bouwen samen op.
Meegenomen kennis
Als je al kan werken met Scratch, ga je Python sneller begrijpen. Maar dit is zeker niet noodzakelijk.
Lesmateriaal
Hand-outs van presentatie
Project wiskunde 4de-jaars. Lijst websites waar je leuke oefeningen vindt.
Sites
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
Uit:
- Secundair/Voortgezet onderwijs
- Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs: OV4
Thema's
- ICT in je klas of vak
- Secundair onderwijs
- (Serious) gaming
- Digitale Leermiddelen
- Programmeren
Tijdstip
Voormiddag (10:00 - 12:30)
Lokaal: 2.015
Kostprijs: € 35
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 4 bezet zijn.
Vorm
WorkshopMee te brengen
Ik werk zelf op een Windows-laptop.
Alles is online, dus in principe maakt het niet uit op welk toestel je werkt.
Lesgever
Joke Vandepitte
Lees meer over de expertise van Joke .
Korte titel : Python in de 2de graad
Deze pagina werd al 640 keer bekeken