11. Deductief én immersief gamen om te leren!

Verkenning van game-based learning met Fortnite Creative en Roblox

Inhoud

Inleiding

Is het vreemd dat populaire videogames zoals Minecraft, Roblox en Fortnite educatieve leeromgevingen maken? Neen, leerlingen moeten niet overtuigd worden dat videogames highly engaging zijn. Al te vaak worden games afgeschilderd in de media als verslavend. Het valt inderdaad niet te ontkennen dat gamedeveloppers uiterst getalenteerd zijn in het verhogen én bijhouden van de betrokkenheid van een speler. Dit is de ultieme droom van elke leerkracht. Dus, wat zou er gebeuren mocht het onderwijs gametechnische of game-elementen gebruiken in de lespraktijk, zou leren dan verslavend worden? Deze workshop vertrekt van deze gedachte om uw lespraktijk te inspireren.

Inhoud

Deze workshop bestaat uit twee delen.

In het eerste deel van de workshop zoomen we in op de deductieve kansen die videogames bieden. Fragmenten uit videogames kunnen gebruikt worden als lesimpuls om leerlingen de relevantie van bepaalde leerstofinhoud aan te tonen. Verder kunnen ze dienen als oefening of reflectie. Een aantal voorbeelden worden in dit deel belicht van de didactische website Thomas. Op deze site verschijnt al 6 jaar lang maandelijks een concrete lesimpuls aan de hand van een commerciële game. De verschillende mogelijkheden van deductief werken worden aangetoond door enkele van de meest bekeken videogamesdossiers op deze site.

https://www.kuleuven.be/thomas/page/videogames-overzicht/

  • Octopath traveler II
  • Horizon Forbidden West
  • Ghost of Tsushima
  • Last of Us part II
  • 1111 Memories Retold
  • Call of Duty versus This War of Mine

In het tweede deel van de workshop ontdekken we de immersieve kansen van het gebruik van videogames in het onderwijs. Dit betreft game-based learning. Naast Minecraft bieden ook Roblox en Fortnite unieke onderwijskansen aan. In Vlaanderen zijn deze nog niet wijd verspreid in de klaslokalen maar borrelt het wel al bij de leerlingen thuis om hiermee aan de slag te gaan. We bekijken de kansen maar ook de uitdagingen van het gebruik van deze spellen in de klas. In deze sessie exploreren we het game-based learning materiaal van deze twee developpers.

We bekijken een aantal didactische werelden in Roblox.

We bekijken uitgewerkte lesplannen om aan de slag te gaan met Fortnite.

Resultaat

Fortnite Creative en Roblox inzetten in de klas? Het kan!
Zou leren verslavend worden mocht het onderwijs gametechnische of game-elementen gebruiken in de lespraktijk? Deze workshop vertrekt van deze gedachte om je lespraktijk te inspireren.

Na deze sessie zal je:

  • geïnspireerd zijn om zelf deductief videogames te gebruiken in jouw onderwijscontext;
  • aan de lijve ondervonden hebben wat game-based learning is aan de hand van Roblox;
  • aan de lijve ondervonden hebben wat game-based learning is aan de hand van Fortnite Creative;
  • de weg kennen om zelf verder educatief te exploreren in Roblox en Fortnite creative;
  • het belang inzien van het faciliteren van een plaats om met leerlingen over videogames te praten. 

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Verplichte kennis

Er is geen voorkennis nodig. 

Meegenomen kennis

- eventueel noties van Minecraft for Education

- zelf al Fortnite gespeeld/gekeken hebben

- zelf al Roblox gespeeld/gekeken hebben 

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

Sites

Videogames (godsdienstonderwijs.be)

Roblox education

Fortnite education

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Technisch ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
  • Inspectie
  • Zorgcoördinator
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8
  • Buitengewoon lager/Speciaal primair onderwijs
  • Secundair/Voortgezet onderwijs
  • Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs
  • Hoger onderwijs
  • Volwasseneneducatie

Thema's

  • ICT in je klas of vak
  • (Serious) gaming
  • ICT en Innovatie
  • Digitale Leermiddelen

Tijdstip

Namiddag (14:00 - 16:30)
Lokaal: 1.010
Kostprijs: € 35
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 7 bezet zijn.

Vorm

Workshop

Mee te brengen

- Laptop mét computermuis en oplader

Lesgever

Liesbeth Last
Lees meer over de expertise van Liesbeth.


Korte titel : Fortnite Creative en Roblox

Deze pagina werd al 384 keer bekeken