32. Apps maken in de klas met AppInventor2

Visueel programmeren voor Android vanaf het secundair

Inhoud

Inleiding

Ben je overtuigd van de meerwaarde van programeren in het onderwijs?
Wilde je altijd al een app maken?
Wil je leren hoe je dit in de klas kan aanpakken?
Aarzel niet en schrijf je in voor deze sessie :-)

AppInventor2 is een gratis programma waarmee je echte Android apps kunt maken (geen iPhone-apps!). Het werd aanvankelijk ontwikkeld door Google, maar daarna overgenomen door M.I.T. (Massachusetts Institute of Technology). Tussen haakjes: M.I.T. heeft ook de programmeeromgeving Scratch ontwikkeld (http://scratch.mit.edu/). Met Scratch kunnen kinderen leren programmeren door blokken code in elkaar te klikken. App Inventor vertoont hier overeenkomsten mee en zou gezien kunnen worden als “Scratch voor gevorderden” of“Scratch voor Android”. Net als in Scratch kan je code bouwen met blokken die in elkaar geklikt kunnen worden. Je hoeft geen programmeertaal te kennen, maar AppInventor2 is wel enkel beschikbaar in het Engels. Je kunt je Apps publiceren in Google Play, zodat ze ook door anderen gedownload kunnen worden.

Inhoud
  • Opstarten en verkennen programma
  • met Android device communiceren (breng je Android phone + usb-kabel mee!) of emulator opzetten (als je geen Android device hebt)
  • Eerste app maken
  • Design/code-on-paper
  • Tweede app maken
  • Compileren en installeren als volwaardige app
  • Online resources bekijken voor bv. flipped classroom

 

Sessie i.s.m. eduCentrum vzw - Fyxxilab

Resultaat

Na deze sessie zal je:

  • een app geprogrammeerd hebben met AppInventor2;
  • het basisconcept vlot onder de knie hebben;
  • enkele concepten besproken hebben om programmeren in de klas te brengen;
  • voldoende leidraden mee naar huis nemen om in de klas aan de slag te gaan.

En natuurlijk: je eigen ontwikkelde apps meenemen!

Voorkennis

Verplichte kennis

Halfgevorderd tot gevorderd:

  • om met AppInventor2 te kunnen werken heb je een Google-account nodig;
  • vlot zijn met computer en internet;
  • zin om dingen uit te zoeken;
  • vlot me je android device kunnen omgaan.

Meegenomen kennis

Scratch (basis) 

Basisconcepten programmeren: Je weet misschien wat volgende begrippen (ongeveer) inhouden: “variabele”, “functies/procedure/methode”, “argumenten”, “loops”, "emulator",…

Lesmateriaal

AppInventor2 Cards: doe-kaartjes met belangrijke concepten om in de les mee aan de slag te gaan

Sites

kaartjes

inleiding

zeer goed, uitgebreid lesmateriaal - Course in a Box

lesmateriaal in het NL (weinig te vinden)

video: meisjes en programmeren

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
Uit:
  • Secundair/Voortgezet onderwijs
  • Hoger onderwijs
  • Volwasseneneducatie

Thema's

  • Secundair onderwijs
  • Tablets
  • Programmeren
  • STEM Fyxxi

Tijdstip

Voormiddag (10u00-12u30)
Lokaal: Echo B2.05
Er zijn 25 plaatsen waarvan er 24 bezet zijn.

Vorm

Workshop
Voorzieningen
Lokaal met één pc per deelnemer

Mee te brengen

Installeer zowel op je laptop (als je die meebrengt) als op je Android device (dat je MOET meebrengen - Gingerbread of hoger):

MIT App Inventor 2 Companion 

Pas tijdelijk je security settings aan "allow unknown sources" (of zoek alvast op waar je die vindt op je telefoon)

Zorg ervoor dat je de browser Chrome op voorhand hebt geïnstalleerd.

Zorg ervoor dat Flash Player in je browser(s) werkt:

TO DO: Test Flashplayer in je browser.

Zorg ervoor dat je Java-toepassingen kan afspelen in je browser.

TO DO: Test Java in je browser.

Ook mee te brengen: USB-kabel + Hoofdtelefoon

LET OP:  iPhone of Windows phone/tablet werkt NIET - je kan wel met de emulator werken tijdens de workshop, maar je kunt je app hier niet op runnen.

Nodig: een beetje plaats op je Android device als je je app wil installeren.

Lesgever

Ann Peeters
Lees meer over de expertise van Ann.


Korte titel : App Inventor

Deze pagina werd al 1897 keer bekeken