93. Maken van WebQuests

E-wegwijzers voor begeleid zelfstandig leren (beginners)

Inhoud

Inleiding

Een webquest is een zoektocht naar informatie op het internet. Het zijn online activiteiten die aan de hand van goed gestructureerde opdrachten en met behulp van bronnen op het internet door  leerlingen begeleid zelfstandig worden opgelost (BZL), al dan niet in het Open leercentrum (OLC) van je school. Nieuwe didactische werkvormen  (werken met een ELO) en andere evaluatiemethoden (procesevaluatie) komen aan bod.  

Inhoud

Met webquests heb je sterke digitale instrumenten in de klas. Je kan er individueel, maar ook in groep (collaboratief en coöperatief) mee aan de slag. Het is bijzonder uitdagend materiaal voor de leerlingen aangepast aan hun leeftijd. In deze sessie willen wij vooral praktisch werken met deze materialen om zo zelf proefondervindelijk de meerwaarde te ontdekken.

We zoomen in op de pedagogische krijtlijnen en  tonen enkele voorbeelden en daarna zal je zelf je webquest ontwerpen. De klemtoon tijdens de sessie ligt op de pedagogie, niet de technologie.

Resultaat

Na deze sessie weet je precies wat een webquest is, hoe die is opgebouwd en waarom we die gebruiken. Je zal ook zelf een webquest kunnen maken en gericht voorbeelden kunnen opsporen.

Voorkennis

Verplichte kennis

  • Basisvaardigheden computergebruik en internet.
  • Goed vertrouwd zijn met een tekstverwerker.

Lesmateriaal

Syllabus

Hand-outs van presentatie

online aftercare via Greenoven

Sites

Greenoven Uweavit

Interessant voor

  • Iedereen
Uit:
  • Alle onderwijstypes

Thema's

  • ICT in je klas of vak

Tijdstip

Namiddag (14u10-16u40)
Lokaal: B426
Er zijn 24 plaatsen waarvan er 13 bezet zijn.

Vorm

Workshop

Mee te brengen

gezond verstand, goed humeur en bereid om samen te werken :-)

Lesgever

Stephen Hargreaves
Lees meer over de expertise van Stephen.


Korte titel : Maken van WebQuests

Deze pagina werd al 2028 keer bekeken