76. M@ffiosi: Gaming rond digitale inclusie

Digitaal inclusie-spel met smartphone en pc

Inhoud

Inleiding

Jeugdwerknet vzw ontwikkelde een digitaal inclusie-spel op maat van maatschappelijk kwetsbare jongeren van 12 tot 15 jaar. Tijdens het spel voeren de jongeren opdrachten uit rond thema's als functioneel surfen, mediawijsheid, privacy online en  weerbaarheid online. Kortom, misschien een spel om met jouw leerlingen te spelen ?

Inhoud

In deze workshop hoor je hoe dit spel tot stand is gekomen, hoe je dit zelf kan op poten zetten, welke ervaringen we er al mee hadden. We spelen ten slotte zelf het spel zodat je aan de lijve kan ervaren wat d eleerlingen kunnen bijleren.

Achteraf bekijken we hoe je de uitdiepingsbundels na het spel kan gebruiken in jouw klas. Ideaal als je rond de ICT-eindtermen wil werken.

Ben je geen techneut ? Geen probleem, we komen met het materiaal (laptops, internet, smartphones) tot bij jou in de klas en spelen het M@ffiosi spel met de leerlingen.

Resultaat

Na deze sessie zal je:

  • het spel gespeeld hebben en weten hoe je dit in jouw klas kan toepassen
  • weten hoe je zelf of jouw leerlingen een digitaal spel in elkaar kunnen steken
  • weten hoe je als leerkracht met de gratis uitdiepingsbundels aan de slag kan
  • het M@ffiosi spel met begeleiding  (of een digitaal inclusietraject) kunnen boeken aan een speciale prijs

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Verplichte kennis

Geen voorkennis vereist.

Lesmateriaal

Syllabus

Sites

onze organisatie

Het Byte Me! project

Het M@ffiosi spel

Interessant voor

  • Iedereen
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8
  • Secundair/Voortgezet onderwijs

Thema's

  • (Serious) gaming
  • Mediawijsheid

Tijdstip

Namiddag (14u10-16u40)
Lokaal: B414
Er zijn 10 plaatsen waarvan er 3 bezet zijn.

Vorm

Workshop

Lesgever

Marieken Dewitte
Lees meer over de expertise van Marieken.


Korte titel : M@ffiosi

Deze pagina werd al 2968 keer bekeken