37. Programmeren met Java – Beginners

Deze sessie is volzet.

Kennismaking met een Object georiënteerde programmeertaal

Inhoud

Inleiding

De populariteit van de programmeertaal Java berust op zijn relatie tot het Internet, op zijn veiligheid met betrekking tot programmeerfouten en op zijn systeem-onafhankelijkheid. Het tweede aspect maakt Java veel geschikter voor het onderwijs dan bijvoorbeeld C++; de andere maken dat Java bepaald geen schooltaal is in die zin dat we er buiten het onderwijs niets aan zouden hebben. Java is met andere woorden een taal die aan populariteit blijft winnen en die steeds meer in de bedrijfswereld wordt toegepast.

Doelpubliek: leerkrachten ICT, die momenteel de programmeertaal Pascal of een andere taal doceren en die wensen kennis te maken met een populaire, veel gebruikte object georiënteerde programmeertaal. Zo kunnen ze eventueel nadien overwegen om over te schakelen naar Java of in hun lessen het verschil met een structurele programmeertaal toelichten.

Inhoud

Aan de hand van een concreet voorbeeld dat samen met de cursisten wordt uitgewerkt, worden de begrippen klasse - object aangeleerd. Dit voorbeeld dient vervolgens als basis om de grote voordelen van een object georiënteerde taal zoals herbruikbaarheid van code en eenvoudig aanpasbare code te illustreren.

Resultaat

Na deze sessie zal je de talrijke voordelen van een object georiënteerde programmeertaal tov een gestructureerde programmeertaal kennen en zullen de begrippen klasse-object gekend zijn. Dit kan een meerwaarde vormen voor iemand die een gestructureerde programmeertaal geeft en toch eens wil ingaan op de verschillen met een object georiënteerde programmeertaal. Zo krijgen de leerlingen een bredere kijk op programmeertalen in het algemeen.

Voorkennis

Verplichte kennis

Een basiskennis hebben van programmastructuren: sequentie, selectie, iteratie.

Meegenomen kennis

Vertrouwd zijn met een gestructureerde programmeertaal, bv. Pascal.

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Technisch ICT-coördinator
Uit:
  • Secundair/Voortgezet onderwijs: Voor wie reeds een programmeertaal doceert in het secundair onderwijs of dit in de toekomst van plan is!
  • Hoger onderwijs: Voor wie reeds een programmeertaal doceert in het hoger onderwijs of dit in de toekomst van plan is!

Thema's

  • Secundair onderwijs
  • Website

Tijdstip

Voormiddag (9u40-12u10)
Lokaal: B432
Er zijn 16 plaatsen waarvan er 16 bezet zijn.

Vorm

Workshop

Lesgever

Sonia Vandermeersch
Lees meer over de expertise van Sonia.


Korte titel : Java – Beginners

Deze pagina werd al 2204 keer bekeken