10. Zorgsysteem, handelingsplan en agenda

Schoolonline: Jouw totaalpakket op maat

Inhoud

Inleiding
Schoolonline is een online-softwarepakket, en beschikt over een aparte versie speciaal ontwikkeld op maat van het basis- en kleuteronderwijs. Het is een totaalpakket met verschillende (optioneel te kiezen) modules zoals rapportering, kind- en kleuter volgsysteem, administratie, communicatie en agenda, enz.
Schoolonline is een online-softwarepakket, en beschikt over een aparte versie speciaal ontwikkeld op maat van het basis- en kleuteronderwijs. Het is een totaalpakket met verschillende (optioneel te kiezen) modules zoals rapportering, kind- en kleuter volgsysteem, administratie, communicatie en agenda, enz.
Deze sessie handelt specifiek over het gebruik van schoolonline in het basis- en kleuteronderwijs. Er wordt ruim aandacht besteed aan de modules: kind/kleutervolgsysteem, puntenboek en agenda.
Schoolonline is een online-softwarepakket, en beschikt over een aparte versie speciaal ontwikkeld op maat van het basis- en kleuteronderwijs. Het is een totaalpakket met verschillende (optioneel te kiezen) modules zoals rapportering, kind- en kleuter volgsysteem, administratie, communicatie en agenda, enz.

Deze sessie handelt specifiek over het gebruik van schoolonline in het basis- en kleuteronderwijs. Er wordt ruim aandacht besteed aan de modules: kind/kleutervolgsysteem, puntenboek en agenda.
Inhoud

 

Een leerlingvolgsysteem (LVS) of kleutervolgsysteem (KVS) verschaft in de eerste plaats aan de juf of meester een nauwkeurig beeld van de leervorderingen en de leeropbrengst van de afzonderlijke leerlingen/kleuters over een langere periode. Het gebruik van een LVS/KVS wordt in het onderwijs vooral vanuit de opdracht tot zorgverbreding gepromoot en laat toe om leerlingen en kleuters die op een bepaald ogenblik minder goed vorderen of van wie de ontwikkeling niet verloopt zoals verwacht, tijdig te detecteren.

De module “kind- en leerlingvolgsysteem” van schoolonline bevat zowel een LVS als een KVS functionaliteit en beiden kunnen volledig op maat van de school worden ingesteld. Je bepaalt zelf de ervarings- en ontwikkelingscriteria. De volgsystemen houden rekening met de verschillende gebruikersgroepen binnen een school (bv. leerkrachten, directies, CLB, enz.) en bieden (op basis van deze groepen) aangepaste functionaliteiten aan.

Schoolonline garandeert bovendien een vlotte opvolging door middel van kleurcodes en evolutiegrafieken. Ook het uitvoeren van klasscreenings behoort tot de mogelijkheden. In het LVS kan je dan weer de resultaten van signaleringstoetsen  importeren.

De individuele prestaties van de leerlingen kan je ook opvolgen door te werken met handelingsplannen, groepswerkplannen met geconcretiseerde doelen en individuel handelingsplannen met cyclische opvolging. Ook hier biedt Schoolonline de mogelijkheid om zelf de doelen te bepalen, dan wel gebruik te maken van de doelen van het Department of de Koepels.

Met behulp van de modulecommunicatie en agenda, kan je jouw lessen, lesfiches en lesmethodes beheren en die ook met anderen delen. U krijgt een mooi overzicht van afspraken, taken, lessen, reservaties,... die u in dag-, week- en maandoverzichten kan uitprinten. Je kunt zelf lesfiches of ganse methodes toevoegen, deze aanpassen en delen met bijvoorbeeld collega’s in parallelklassen. Je kan elke lesfiche koppelen aan een set van doelen (Schoolonline beschikt over de doelen van VVKBaO, OVSG en GO), en op elk moment een overzicht van de reeds behaalde doelen opvragen.

Ben je meester of juf in het kleuteronderwijs? Jouw agenda houdt automatisch rekening met hoekwerking. Je definieert zelf de hoeken en bepaalt de beginsituatie en het verloop van elke opdracht. Indien van toepassing, vink je de behaalde ontwikkelingsdoelen aan.

Resultaat

Na deze sessie zal je:

  • Ken je de mogelijkheden van schoolonline en weet je hoe de verschillende (zelf te kiezen!) modules interageren
  • Heb je gezien hoe schoolonline een antwoord geeft op de specifieke noden van het kleuter- en basisonderwijs. Het leef- en leerrapport, het doelenrapport, het leerling- & kind/kleutervolgsysteem, de handelingsplanning en de kleuteragenda zijn hiervan maar enkele voorbeelden.
  • Heb je gezien hoe het KVS de werkbelasting tot een minimum kan herleiden en een vlotte opvolging van de kleuters en leerlingen garandeert door middel van kleurcodes en evolutiegrafieken.
  • Heb je gezien hoe schoolonline gebruikt wordt in de praktijk.

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Verplichte kennis

Basisvaardigheden computergebruik en internet

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

Sites

Schoolonline

Interessant voor

  • Iedereen
Uit:
  • Kleuteronderwijs/Primair onderwijs groep 1-2
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8
  • Buitengewoon lager/Speciaal primair onderwijs

Thema's

  • Partners ICTdag
  • ELO
  • Cloud computing

Tijdstip

Voormiddag (9u40-12u10)
Lokaal: B313
Er zijn 40 plaatsen waarvan er 7 bezet zijn.

Vorm

Presentatie

Lesgever

Jeroen Bekaert
Lees meer over de expertise van Jeroen.


Korte titel : Schoolonline KO & LO

Deze pagina werd al 2735 keer bekeken