42. De betekenis van AI voor het onderwijsbeleid & European AI-act

Onderwijs zou onder 'hoog risico' vallen. Wat betekent dit?

Inhoud

Inleiding

Het bieden van een goed referentiekader voor iedereen die straks (of vandaag al) aan de slag wil met artificiële intelligentie wordt uitgerold. Maar wat betekent dit voor onderwijs? 

Inhoud

De regelgeving rond artificiële intelligentie is een prioriteit geworden voor de Europese Unie. De Europese leiders willen zich graag in de voorhoede positioneren. Vandaar dat er nu al voorstellen zijn voor een op risico gebaseerde regulatie die verder bouwt op GDPR. Maar verder nog, wat zijn de ethische consequenties van de doorstart van artificiële intelligentie? Daarbij gaat het over transparantie, verantwoordelijkheid en de invloed die de innovatieve technologie zal hebben op de samenleving en dus ook onderwijs. 

Resultaat

Na deze sessie zal je ...

  • Inzicht verworven hebben in de European AI-act.
  • De opzet kennen van European AI-act. 
  • De gevolgen voor het onderwijsbeleid op school- en klasniveau.
  • Enkele ethische hete hangijzers meekrijgen rond het gebruik van artificiële intelligentie. 

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Interessant voor

  • Iedereen
Uit:
  • Alle onderwijstypes

Thema's

    Tijdstip

    Blok 42 (23-02-2024) (13:20 - 13:50)
    Er zijn 250 plaatsen waarvan er 237 bezet zijn.
    Je kan nog inschrijven voor deze workshop.

    Vorm

    Live presentatie of demo

    Lesgever

    Vincent Vanrusselt
    Lees meer over de expertise van Vincent.


    Korte titel : Ai in onderwijsbeleid

    Deze pagina werd al 172 keer bekeken