84. Coderen & Peer Learning: Activiteiten over de studiejaren heen
Deze sessie is geannuleerd.
Leer de digitale kracht van leerlingen van alle leeftijden inzetten
Inhoud
Inleiding
Leren coderen is leuk. Maar samen leren coderen en aan creatieve digitale projecten werken is nog leuker! In deze workshop ga je aan de slag om de kracht van een oudere groep leerlingen in te zetten bij activiteiten voor een jongere groep. Peer learning in actie dus!
Inhoud
In deze sessie leer je hoe je leerlingen van verschillende leeftijden kan laten samenwerken om te leren coderen en creatief aan de slag te gaan met digitale media.
In verschillende stappen, zowel op als naast de computer, krijg je handvaten aangereikt om activiteiten op te zetten in je eigen school, waarbij oudere leerlingen de jongere groep bijstaan. Bijvoorbeeld een zesde en derde leerjaar, of leerlingen van de lagere en de middelbare school.
Enkele van de topics die we zullen behandelen zijn
- Een korte introductie in Scratch en Scratch Junior, de programmeeromgeving voor kinderen en jongeren.
- Hoe je aan de slag kan gaan met de oudere groep leerlingen om de technologie en manier van werken te leren kennen.
- Hoe je samen met oudere leerlingen activiteiten kan bedenken en ontwerpen voor een jongere groep; en waar je als leerkrachten rekening mee moet houden.
- Welke vaardigheden je meegeeft aan de oudere leerlingen voor het begeleiden van een activiteit of samen met de jongere leerlingen aan een project te werken.
- Coaching en evaluatie technieken om alles vlotter te laten verlopen, samen met de oudere leerlingen.
- Valkuilen en succesverhalen uit de praktijk.
Resultaat
Na deze sessie zal je meer inzicht hebben in leren coderen voor kinderen, maar vooral hoe je als leerkracht het proces kan begeleiden met gemengde groepen van verschillende leeftijden. Zo wordt leren coderen nog veel cooler en leerzamer!
Je zal kennismaken met concrete applicaties zoals, methodes en tips om zelf aan de slag te gaan met een peer learning project bij jou op school (of in samenwerking met een andere school).
Op termijn zal je een duurzaam project hebben lopen op school, waarbij er steeds nieuwe leerlingen kennismaken met coderen en later zelf 'coach' worden voor de jongere kinderen.
Voorkennis
Verplichte kennis
Basisvaardigheden vereist:
- computergebruik (kopiëren/plakken, opslaan, bestandsbeheer, ...);
- internet (surfen, formulieren invullen, downloaden, ...).
Lesmateriaal
Hand-outs van presentatie
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Pedagogische ICT-coördinator
- Pedagogisch begeleider
- Zorgcoördinator
Uit:
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8: Graad 2 en 3
- Secundair/Voortgezet onderwijs: Graad 1 en 2
Thema's
- Programmeren
- STE(A)M
- Project
Tijdstip
NM 1 + NM 2 (14:00 - 16:30)
Lokaal: L24
Er kan niet ingeschreven worden voor deze sessie omdat ze geannuleerd is.
Vorm
WorkshopMee te brengen
Vermoedelijk werken we met Scratch online, maar als je de offline editor wil installeren op voorhand, dat mag: Scratch offline.
We adviseren om je eigen toestel mee te brengen omdat je dat kent en het toetsenbord best kent. Dat werkt vlotter.
Voor wie geen eigen toestel kan meebrengen, zal het nodige materiaal klaarstaan. In sommige sessies werk je dan wel per twee aan één toestel, al proberen we dat te vermijden.
Lesgever
Karen Mouws
Lees meer over de expertise van Karen.
Korte titel : Coderen & Peer Learn
Deze pagina werd al 1711 keer bekeken