18. Programmeren in buitengewoon onderwijs : Gratis toepassingen

Programmeren, de toekomst of een uitdaging?

Inhoud

Inleiding

Overal hoor je over het belang van STEM-onderwijs. Leerlingen moeten informaticavaardig zijn. Er wordt steeds meer verwacht van onze jongeren. Een algemene kennis van programmeervaardigheden wordt meer en meer een must.

Jongeren in het buitengewoon onderwijs vallen hier vaak uit de boot omdat bepaalde competenties voor hen niet haalbaar blijken.

Inhoud

Ik ga samen met jou de uitdaging aan om toch aan de slag te gaan met de basisbeginselen van het programmeren, specifiek gericht op mogelijkheden in buitengewoon onderwijs. Alles wordt stap voor stap opgebouwd. We vertrekken vanuit een eenvoudig bordspel en gaan zo stap voor stap verder. We verkennen verschillende manieren en programma's om het programmeren en de programmeerstructuren aan te leren, elk met zijn voor- en nadelen. 

Alle materialen en programma's die gebruikt worden in deze sessie zijn gratis.

Resultaat

Na deze sessie zal je meteen praktisch aan de slag kunnen gaan met programmeren binnen jouw klasgroep in het buitengewoon onderwijs.
Er worden verschilllende mogelijkheden verkend en besproken. Er wordt gewezen op mogelijke hindernissen en valkuilen. 
 

Voorkennis

Verplichte kennis

Basisvaardigheden vereist:

  • computergebruik (kopiëren/plakken, opslaan, bestandsbeheer, ...);
  • internet (surfen, formulieren invullen, downloaden, ...).

Meegenomen kennis

Een basiskennis van programmeren en programmeerstructuren is zeker een pluspunt.

 

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

Sites

Studio Code

Logo

Scratch

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8: De praktijk vanuit BuSO zal zeker ook leerkrachten lager onderwijs inspireren
  • Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs

Thema's

  • Buitengewoon ond.
  • Programmeren
  • STE(A)M

Tijdstip

VM 1 + VM 2 (10:00 - 12:30)
Lokaal: D148
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 9 bezet zijn.

Vorm

Workshop

Mee te brengen

Installeer op voorhand:

  1. Firefox
  2. Zorg ervoor dat Flash Player in je browser werkt:
    TODO: Test Flashplayer in je browser.

We adviseren om je eigen toestel mee te brengen omdat je dat kent en het toetsenbord best kent. Dat werkt vlotter.

 

Voor wie geen eigen toestel kan meebrengen, zal het nodige materiaal klaarstaan. In sommige sessies werk je dan wel per twee aan één toestel, al proberen we dat te vermijden.

 

Lesgever

Pieter Claessens
Lees meer over de expertise van Pieter.


Korte titel : Programmeren BuO

Deze pagina werd al 1621 keer bekeken