137. Maak het leerproces inzichtelijk met een digitaal portfolio

Aan de slag met het open source ePortfolio Mahara

Inhoud

Inleiding

Met een ePortfolio kunnen leerlingen en/of studenten meer inzicht krijgen in hun leerpproces. Zij verzamelen niet alleen digitale artefacten, maar ze moeten ook beslissen welke ze delen en met wie. In die selectie zit alvast meerwaarde omdat het vaak de aanleiding vormt voor interessante discussies over de geleverde inspanningen en het resultaat. Ze zijn immers eigenaar van hun portfolio.

Inhoud
  • Eerst gaan we na wat we verwachten van een digitaal portfolio en  bekijken we in hoeverre Mahara aan die verwachtingen beantwoordt.
  • Dan maken we een pagina aan in ons portfolio die we gaan stofferen met allerhande digitale artefacten.
  • We bekijken op welke manier we ons werk kunnen delen en met wie.
  • We overlopen een aantal tips & tricks die het leven van een portfoliobegeleider kunnen vergemakkelijken.

Resultaat

Na deze sessie zal je de trotse eigenaar zijn van een ePortfolio in Mahara. Je krijgt daarbij een duidelijk beeld van wat wel en niet kan met de toepassing, maar we bekijken ook welke didactische implicaties zo'n digitaal portfolio met zich meebrengt. We richten ons in deze workshop dus op de didactische mogelijkheden, niet op de technische setup.

Voorkennis

Verplichte kennis

Basisvaardigheden vereist:

  • computergebruik (kopiëren/plakken, opslaan, bestandsbeheer, ...);
  • internet (surfen, formulieren invullen, downloaden, ...).

Lesmateriaal

Videotutorials + verwijzingen naar bestaand ondersteuningsmateriaal

Sites

Mahara Home

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
Uit:
  • Secundair/Voortgezet onderwijs
  • Hoger onderwijs
  • Volwasseneneducatie

Thema's

  • Secundair onderwijs
  • ELO
  • Open bron

Tijdstip

NM 1 + NM 2 (14:00 - 16:30)
Lokaal: D155
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 9 bezet zijn.

Vorm

Workshop
Voorzieningen
Lokaal met één pc per deelnemer

Mee te brengen

We adviseren om je eigen toestel mee te brengen omdat je dat kent en het toetsenbord best kent. Dat werkt vlotter.

Voor wie geen eigen toestel kan meebrengen, zal het nodige materiaal klaarstaan. In sommige sessies werk je dan wel per twee aan één toestel, al proberen we dat te vermijden.

Lesgever

Jeroen Hendrickx
Lees meer over de expertise van Jeroen.


Korte titel : Mahara

Deze pagina werd al 1114 keer bekeken