12. Computationeel denken aanleren zonder PC en via Osmo Coding
Unplugged programmeren en het Osmo pakket
Inhoud
Inleiding
Probleemoplossend denken, ook aan jonge kinderen kunnen wij dat leren. Door dagelijkse activiteiten te analyseren, op te delen in kleine stapjes, ervaren de kinderen dat het computationeel denken niet zo moeilijk is dan dat het lijkt.
Inhoud
Op een speelse manier kinderen zelf laten ontdekken hoe een 'computerspelletje' bestuurd kan worden. Door het karaktertje Auwbie door middel van fysieke instructieblokken door een doolhof te sturen leren jonge kinderen (vanaf 6 jaar) eenvoudig programmeren. Het Osmo pakket biedt ook mogelijkheden naar andere vakdomeinen zoals taal en rekenen.
Na het werken met Osmo Coding kunnen we de link naar dagelijkse activiteiten leggen. Welke stappen zet je bij het poetsen van je tanden? Welke handelingen herhaal je? Is de volgorde van de stappen belangrijk? Aan welke voorwaarden moet de omschrijving van de stappen voldoen?
Resultaat
Na deze sessie zal je:
- kennis gemaakt hebben met Osmo Coding (leren programmeren met fysieke instructieblokken);
- kennis gemaakt hebben met enkele voorbeelden van unplugged programmeren;
- ervaren hebben dat computationeel denken, tot onze dagelijkse activiteiten behoort.
Voorkennis
Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie
Lesmateriaal
Hand-outs van presentatie
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Pedagogische ICT-coördinator
- Pedagogisch begeleider
- Zorgcoördinator
Uit:
- Kleuteronderwijs/Primair onderwijs groep 1-2
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8
- Buitengewoon lager/Speciaal primair onderwijs
Thema's
- Kleuteronderwijs
- Lager onderwijs
- Programmeren
- STE(A)M
Tijdstip
VM 1 + VM 2 (10:00 - 12:30)
Lokaal: C202
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 13 bezet zijn.
Vorm
WorkshopLesgever
Mieke Vanormelingen
Lees meer over de expertise van Mieke.
Korte titel : Unplugged & Osmo
Deze pagina werd al 1725 keer bekeken