116. Hoe vorm je jouw school om tot innoverende IT-gerichte school?

Optimale ICT-integratie in je school

Inhoud

Inleiding

Beleidsmakers en ICT-coördinatoren beseffen heel goed dat innovatie en IT in hun school en onderwijs erg belangrijk is. Maar vaak ontbreekt het hen aan tijd en middelen om dit gestructureerd als visie te kunnen implementeren.

Het pedagogische gedeelte van een IT-beleid wordt vaak uit noodzaak aan de leerkrachten zelf overgelaten. Wat zorgt voor frustraties, verkeerd gebruik van materiaal en en extra druk.

In deze sessie laat ik jullie nadenken hoe je met je team aan de slag kan om iedereen ondanks beperkte IT-vaardigheden mee op die innovatietrein te krijgen.

Inhoud

ICT moet bruggen vormen tussen leerlingen, ouders en leerkrachten op zoveel mogelijk manieren.

Als schoolmaker begeleid ik regelmatig scholen in transitie. Zo ook op het gebied van IT en innovatie-implementatie. Vaak zie ik dat de visies van het beleid, ICT-coördinatoren en leerkrachten niet op elkaar zijn afgestemd. De verkeerde devices worden aangekocht, de leerkrachten kunnen of willen er niet mee werken. Ze zien de IT in hun les als een last, en het zou het omgekeerde moeten zijn. Ik geef je in deze sessie tools mee om met je team een bottom-up beleidsplan op te stellen. Gedragen door de leerkrachten.

Ik geef je mijn visie over cloud implementatie en de juiste devices. Ik vertrek vanuit good practices uit het secundair onderwijs met Google / Chromebooks en Linux.

Ik geef je tools om je leerkrachten of collega's te overtuigen om mee op de innovatietrein te springen. Je zal de kans krijgen om met de andere deelnemers van de sessie je casussen en problemen te bespreken om met een rugzak vol frisse ideeën met je team weer aan de slag te gaan.

Resultaat

Na deze sessie zal je hopelijk kracht, inspiratie en tools hebben ontdekt om het pedagogische gedeelte van het ICT-beleid te boosten in de school.

Je zal enkele goede voorbeelden gezien hebben van cloudimplementatie met Google en je zal hopelijk interessante contacten hebben gelegd met andere collega's die ervoor willen zorgen dat ICT bruggen bouwt in de klas.

Voorkennis

Verplichte kennis

Zicht hebben op het ICT-beleid van je school en het ICT-gebruik van de leerkrachten.

Lesmateriaal

Syllabus

Interessant voor

  • Directie - Administratie
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
  • Inspectie
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8
  • Buitengewoon lager/Speciaal primair onderwijs
  • Secundair/Voortgezet onderwijs
  • Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs
  • Hoger onderwijs
  • Volwasseneneducatie

Thema's

  • ICT en Innovatie
  • ICT-beleid

Tijdstip

NM 1 + NM 2 (14:00 - 16:30)
Lokaal: D121
Er zijn 40 plaatsen waarvan er 25 bezet zijn.

Vorm

Overleg
Voorzieningen
Klaslokaal

Mee te brengen

Of je laptop of een smartphone.

Dan kan je de vragen die je via Mentimeter zal krijgen, beantwoorden.

 

Lesgever

Joris Van Waes
Lees meer over de expertise van Joris.


Korte titel : Innoverende school

Deze pagina werd al 1827 keer bekeken