98. Get your school Esports-ready 90'
Deze sessie is geannuleerd.
Bouw aan een toekomstgericht curriculum aan de hand van Esports
Inhoud
Inleiding
De aanwezigheid van videogames op scholen is een bekend fenomeen. Of het nu op de smartphones, tablets of op de devices is (die van de leerlingen die ze sinds de 'digisprong' overal bij zich dragen), het ziet er naar uit: videogames are here to stay. Wat kunnen scholen doen om leren mediawijs te maken rond gaming? Verbieden of omarmen?
Inhoud
In landen zoals de Verenigde Staten, Scandinavië, Frankrijk, Nederland, Spanje en België geïntegreerd als een vak binnen het onderwijs. Dit onderstreept de erkenning van Esports als een waardevol onderdeel van moderne curricula.
De sessie benadrukt hoe Esports kan bijdragen aan het ontwikkelen van belangrijke vaardigheden zoals teamwork, strategisch denken, probleemoplossend vermogen en digitale geletterdheid. Dit zijn competenties die steeds relevanter worden in de hedendaagse maatschappij en arbeidsmarkt. Daarnaast biedt Esports kansen op het gebied van ondernemerschap, technologie en eventmanagement, wat ruimte creëert voor multidisciplinaire leerervaringen.
In deze sessie leer je een innovatief curriculum rondom Esports vormgeven vanuit de praktijk van het KTA Brugge. Hierbij zullen verschillende focuspunten worden belicht, zoals:
- Game-analyse en strategie: Het leren begrijpen van complexe systemen en het toepassen van strategisch denken binnen digitale omgevingen.
- Teamwerk en communicatie: Het bevorderen van samenwerking en effectieve communicatie binnen een team, wat direct van toepassing is op situaties buiten het Esports-domein.
- Gezondheid en welzijn: De nadruk op balans tussen schermtijd, fysieke gezondheid en mentale fitheid, een cruciaal aspect binnen Esports.
- Technologie en innovatie: Het leren omgaan met en ontwikkelen van technologische tools, wat aansluit bij de bredere digitalisering in de maatschappij.
- Ondernemerschap en organisatie: Het inzicht krijgen in de zakelijke kant van Esports, zoals het organiseren van evenementen, sponsordeals en marketing.
Er wordt besproken hoe scholen zelfs met beperkte middelen, een infrastructuur voor Esports kunnen opzetten, of hoe bestaande middelen, zoals ICT-faciliteiten, computerlokalen en sportfaciliteiten op creatieve wijze kunnen worden benut om een basis voor Esports te leggen. Daarnaast wordt aangetoond hoe samenwerking met externe partners, zoals Esports-organisaties en sponsors kan bijdragen aan de ontwikkeling van een succesvolle Esports-programma.
De sessie toont voorbeelden uit de praktijk van het KTA Brugge. Hierdoor wordt een concreet beeld gegeven van hoe Esports niet alleen kan fungeren als een innovatieve leeromgeving, maar ook als een manier om studenten te motiveren en te verbinden.
Door het aanbieden van een doordacht Esports-curriculum kan de kloof tussen traditionele onderwijsmethodieken en de digitale realiteit van studenten worden overbrugd.
Resultaat
Na deze sessie zal je:
- inzicht verwerven in de relevantie van Esports in het onderwijs;
- de waarde van Esports als leermiddel herkennen;
- een innovatief Esports-curriculum ontwerpen voor jouw school;
- praktische infrastructuur voor Esports kunnen opzetten op jouw school;
- samenwerkingsmogelijkheden herkennen;
- voorbeelden uit de praktijk toepassen;
- leerlingen/studenten motiveren door Esports
Voorkennis
Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie
Verplichte kennis
Geen verplichte voorkennis nodig.
Lesmateriaal
Syllabus
Interessant voor
- Iedereen
Uit:
- Secundair/Voortgezet onderwijs
- Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs
- Hoger onderwijs
- Volwasseneneducatie
Thema's
- (Serious) gaming
Tijdstip
VM 1 (10:00 - 11:25)
Lokaal: OMG2
Kostprijs: € 24
Er kan niet ingeschreven worden voor deze workshop omdat ze geannuleerd is.
Vorm
PresentatieMee te brengen
Vanaf deze editie verplichten we om je eigen laptop mee te brengen. Zo haal je het meest uit de workshop. Het werkt vlotter en alles wat je inoefende, neem je mee naar huis.
Lesgever
Liesbeth Last
Lees meer over de expertise van Liesbeth.
Korte titel : Esports-ready
Deze pagina werd al 242 keer bekeken