VL-NL ICTopconferentie
Cybersecurity, mediawijsheid en AI
Laat je de hele dag inspireren door toonaangevende, ervaren keynotes
Locatie: Aula (naast ICT-beurs)
Agenda
Opening voor breed publiek | |||
8:50 | 9:10 | 9:25 | 9:40 |
Hans De Four Organisator |
... |
Kris Vande Moortel Hoofdsponsor Microsoft |
Korousch Yoesefi Hoofdsponsor Google |
Thema: Cyber crime / security / privacy | |||
10:00 | 10:50 | 11:25 | 12:00 |
Joppe Nuyts Onderzoeksjournalist VTM Nieuws & Het Laatste Nieuws |
Frank Callewaert CTO & Certified DPO bij Microsoft |
Bart Moorees Google for Education Benelux |
Caroline Frère |
Thema: Mediawijsheid | Presentatie | ||
12:35 | 13:30 | ||
Mathieu Verschraege Mediavista | Former Cybercrime Detective & LCCU Investigator |
Justine Pardoen Specialist jeugd & media (mediaopvoeding, mediawijsheid) |
||
Thema: AI in onderwijs | |||
14:20 | 14:55 | 15:45 | 16:30 |
Mark van de Mortel Directeur Grescollege AI-beleid |
Tom Naberink Docent Hogeschool Arnhem & Nijmegen AI-expert |
Ilona Boomsma Auteur van het boek 'Beter Leuker Sneller' AI-expert |
ICTrofee & Receptie Prijsuitreiking @ ICT-beurs ICT-coördinator van het Jaar |
Keynotes
8:50 - 9:05
Hans De Four
10 ICT-tips voor 2025
Hans inspireert je met een ICT-tip voor elk van de volgende maanden in 2025. Bio Door te werken aan innovatie in onderwijs via concrete, verbindende projecten die leraren professionaliseren, willen we onze kinderen en jongeren optimaal voorbereiden op de maatschappij waarin ze leven en helpen we hen een betere toekomst uit te bouwen. Oprichter van: 1998: KlasCement.net |
9:10 - 9:20
TBA
|
|
9:25 - 9:35
Kris Vande Moortel
Accelerate learning - Inzetten op ontwikkelen van basisvaardigheden
Bio |
9:40 - 9:50
Korousch Yoesefi
Verantwoord en gedurfd omgaan met innovatie in onderwijs
Bio |
10:00 - 10:45
Joppe Nuyts
De duistere kanten van sociale media - online trends en uitdagingen
Wat krijgt mijn zoon of dochter te zien op sociale media? Het is een vraag waar elke ouder wel eens van wakker ligt. Niet onlogisch, want fenomenen zoals seksuele afpersing, snel geld verdienen met illegaliteiten of fysiek en verbaal geweld tieren er welig. Maar al te vaak wordt er dan met het vingertje gewezen of wordt de smartphone uitgezet. Terwijl dat vaak niet de oplossing is. Polarisering tussen jong en oud neemt alleen maar toe. Maar wat is het alternatief? Wel, praten helpt. Veel ouders en professionals zijn te weinig betrokken bij wat de jeugd online te zien krijgt. Horen het in Keulen donderen bij begrippen als sextortion, expose groepen of Temu. En dat terwijl betrokken ouders en leerkrachten een veel grotere impact kunnen hebben op jongeren. Bio |
10:50 - 11:20
Frank Callewaert
Vertrouwen in de Microsoft Cloud
We nodigen je graag uit voor een boeiende lezing over de nieuwste ontwikkelingen en maatregelen op het gebied van gegevensbescherming, beveiliging en compliance binnen de Microsoft Cloud. Tijdens deze “Vertrouwen in de Microsoft Cloud” sessie zal Frank Callewaert je meenemen door de belangrijkste onderwerpen die in de presentatie aan bod komen:
Deze lezing biedt een unieke kans om dieper in te gaan op hoe Microsoft jouw organisatie kan ondersteunen bij het waarborgen van privacy, security en compliance in de cloud. We hopen je daar te zien! Bio |
11:25 - 11:55
Bart Moorees
Hacker versus Google - Bescherm je school tegen cyberaanvallen
Scholen zijn een belangrijk doelwit voor cybercriminelen. Van ransomware tot phishing, de bedreigingen zijn reëel en de gevolgen kunnen desastreus zijn. In deze keynote neemt Google for Education je mee in de wereld van cyberbeveiliging. Aan de hand van een fictief, maar realistisch voorbeeld, laten we zien hoe een school kwetsbaar kan zijn voor aanvallen. We volgen de reis van een hacker die de school probeert binnen te dringen via de meest voorkomende wegen hoe je deze aanvallen kunt mitigeren met de juiste tools en strategieën. Bio |
12:00 - 12:30
Caroline Frère
Cybercrime as a service - Business as usual?
Neem een boeiende duik in de wereld van cybercrime a s a service. Bio |
12:35 - 13:20
Mathieu Verschraege
Van cyberkwetsbaar naar cyberweerbaar: een call-to-action!
In deze keynote duiken we diep in de digitale wereld waarin onze kinderen en jongeren dagelijks vertoeven. Hoewel sociale media hen talloze kansen biedt, zoals het ontdekken van nieuwe interesses en het opbouwen van sociale netwerken, schuilt er ook een donkere kant waar we vaak te weinig bij stilstaan. Veel ouders en onderwijsprofessionals missen de kennis en expertise om hun kinderen effectief te begeleiden, waardoor jongeren vaak te vrij gelaten worden om te experimenteren met alle gevolgen van dien. We bespreken de risico's zoals cyberpesten, grensoverschrijdende sexting, sextortion, en grooming, en bekijken ook de rol die jongeren soms zelf spelen als moneymule of afperser. In plaats van alleen te focussen op controleren en verbieden, onderzoeken we hoe we als onderwijsprofessionals een ondersteunend kader kunnen bieden. We gaan in op hoe betrokkenheid en educatie jongeren kunnen beschermen én hen tegelijkertijd kunnen helpen om verantwoord en weerbaar te navigeren door de complexe digitale wereld. Bio Mathieu Verschraege was 10 jaar actief in secundair, hoger en volwassenenonderwijs als leerkracht en ICT-coördinator/coördinator digitaal leren. Daarnaast werkte hij van 2013 tot 2022 bij de politie, de laatste vier jaar als cybercrime- en zedenrechercheur en lid van de Local Computer Crime Unit. De ervaring als vader van twee tieners, leerkracht en rechercheur wendt hij sinds 2022 aan om in heel Vlaanderen jongeren, leerkrachten, ouders en de brede maatschappij te behoeden voor slachtoffer- en al dan niet bewust daderschap. |
13:30 - 14:15
Justine Pardoen
Zin en onzin van het verbieden van de smartphone
Nooit eerder was er zoveel aandacht voor de invloed van de smartphone en sociale media op kinderen en jongeren. Blijkbaar zijn zij zo kwetsbaar, en is het effect zo groot, dat ook overal de roep is om van alles te verbieden: geen smartphone tot 14 jaar en geen sociale media onder de 16 of zelfs 18 jaar. Het zou allemaal net zo schadelijk zijn als roken of alcohol. Maar is dat wel zo? Laten we feit en fictie uit elkaar halen. En ons dan afvragen wat ons te doen staat. Bio |
14:20 - 14:50
Mark van de Mortel
Het gesprek over educatieve technologie in je school op gang krijgen: een praktijkverhaal
Mark vertelt over hoe je als directie het gesprek over educatieve technologie (waaronder AI) binnen je school of bestuur op gang krijgt. Hij laat diverse voorbeelden zien van zijn aanpak, waaronder het organiseren van conferenties, het komen tot een visie op blended learning en de inzet van artificial intelligence (AI) in de lespraktijk. Hij laat de resultaten van deze aanpak zien en je krijgt handige tips om te komen tot een beweging binnen de school waarbij educatieve technologie onderwerp van gesprek wordt. Bio |
14:55 - 15:40
Tom Naberink
De impact van AI op ons onderwijs: NU! (en in de nabije toekomst)
Wat is de impact van AI in ons onderwijs? Ik bespreek praktijkvoorbeelden van hoe we AI kunnen inzetten om het leerproces te bevorderen. Daarnaast gaan we in op hoe en wat we nog moeten toetsen. Ook bespreken we de impact van AI-docenten. Er is al veel meer mogelijk op dit moment dan de meesten van jullie denken.... Bio Docent op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Om zoveel mogelijk mensen te helpen om meer AI-geletterd te worden, heeft hij de sites aivoordocenten.com, aivoorstudenten.nl en aivoorleerlingen.nl opgezet. Ook heeft hij een wekelijkse podcast: het AI-tussenuurtje. |
15:45 - 16:30
Ilona Boomsma
Beter, Leuker én Sneller met GenAI
|
16:30 - 17:30 @ ICT-beurs
ICTrofee - ICT-coördinator van het Jaar
Ontdek welke ICT-coördinatoren kans maken op de ICTrofee 2025.
Genomineerden voor de ICTrofee 2025 technisch
- Aerens Dirk (Don Boscocollege Zwijnaarde)
- Callant Kris (ZoWe verpleegkunde)
- Decorte Wouter (Instituut voor Voeding/Sint-Donaas)
- Denorme Sven (Broederschool Roeselare)
- Schepens Pieter (Don Boscocollege Zwijnaarde)
Genomineerden voor de ICTrofee 2025 pedagogisch
- Dewitte Tine (Sint-Angela Tildonk)
- Lenaerts Jeroen (Scholengemeenschap Lanaken)
- Pauwels Vik (Scholengroep 5)
- Vandepitte Joke (ZAVO secundair)
- Vanhauwere Line (RHIZO)