155. Unplugged programmeren, programmeren zonder scherm

Actief aan de slag met de voorwaarden voor digitaal programmeren

Inhoud

Inleiding

Computationele vaardigheden hebben al enige tijd hun intrede gedaan in het onderwijs. Op de markt bestaat er intussen een heel ruim aanbod aan tools en middelen om dit in de klaspraktijk te integreren, denk maar aan de Beebot, Scottie Go, Code.org, enz... Maar kunnen we zomaar veronderstellen dat alle leerlingen over de juiste vaardigheden beschikken om hiermee aan de slag te gaan? Als STEAM leerkracht in het Buitengewoon Basisonderwijs botste ik op enkele hindernissen waardoor het nodig was om een stapje terug te zetten en te werken aan de basisvoorwaarden.

Inhoud

In deze workshop zal je actief (hands-on) kennismaken met enkele unplugged activiteiten ter voorbereiding van digitaal programmeren. Je zal mogelijkheden ontdekken om in je dagelijkse klaspraktijk 'coding' te integreren, je leert hoe je een unplugged computergame maakt met jouw leerlingen, je transformeert in een robot en in een programmeur van robots.

Je zal ook uitgenodigd worden om even stil te staan bij de beginsituatie van je leerlingen, om na te denken over wat je precies wilt bereiken en om een kritische analyse te maken tussen de voordehandliggende tools en mogelijke unplugged alternatieven. Hiervoor krijg je een denkkader aangereikt dat mogelijks ook kan dienen als leerlijn voor programmeren.

Resultaat

Na deze sessie zal je:

  • veel ideeën hebben om met unplugged programmeren aan de slag te gaan in je klaspraktijk, ook voor kleuters en onderbouw;
  • over een denkkader beschikken waarbinnen je opdrachten rond programmeren kan indelen en waardoor je deze zelf creatief zal kunnen bijsturen indien nodig;
  • een betere inschatting kunnen maken van de beginsituatie van jouw klasgroep alvorens je een tool introduceert;
  • een goed beeld hebben van de verticale opbouw voor rasterprogrammeren, waarop de meeste tools gebaseerd zijn

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Meegenomen kennis

Voorkennis over enkele basisprincipes van programmeren zoals sequentie, lussen, gebeurtenissen,... is mooi meegenomen maar zeker geen vereiste om deel te nemen aan deze workshop.

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

Alle gebruikte lesmateriaal: tools, kaartjes, spellen, ideeën voor rasterprogrammeren,... worden nadien digitaal gedeeld met de deelnemers van de workshop.

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Directie - Administratie
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
  • Inspectie
  • Zorgcoördinator
Uit:
  • Kleuteronderwijs/Primair onderwijs groep 1-2
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8
  • Buitengewoon lager/Speciaal primair onderwijs

Thema's

  • ICT in je klas of vak
  • Kleuteronderwijs
  • Lager onderwijs
  • Programmeren
  • STE(A)M

Tijdstip

NM 1 + NM 2 (14:00 - 16:30)
Lokaal: D310
Kostprijs: € 40
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 3 bezet zijn.

Vorm

Workshop

Mee te brengen

Je hebt voor deze workshop geen laptop of tablet nodig. We gaan unplugged aan de slag.

Lesgever

Jeroen De Jaeger
Lees meer over de expertise van Jeroen.


Korte titel : Unplugged programmeren

Deze pagina werd al 280 keer bekeken