47. Flip teaching: Leer hoe je interactieve video's in je klas krijgt

Aan de slag met Moovly, screencast, Ted Ed, Youtube, ... (Sec. Ond.)

Inhoud

Inleiding

Flip teaching of the flipped classroom zijn termen die we de laatste tijd vaker zien terugkomen bij leerkrachten, maar vaak is de meerwaarde hiervan niet duidelijk en vooral ontbreekt de kennis om hier daadwerkelijk mee aan de slag te gaan. In deze sessie willen we samen met jullie de verschillende stappen van flip teaching overlopen en toepassen.

Inhoud

We starten de sessie met een korte discussie rond Flip Teaching die we op interactieve manier zullen voeren.

Daarna maken we duidelijk dat Flip Teaching meer is dan alleen video's. Om Flip teaching te doen slagen hebben we volgende onderdelen nodig: Content, Community, Classroom.

Met content bedoelen we vooral video's en in deze sessie gaan we samen aan de slag met enkele handige tools om video's te creëren zoals Moovly. Het wordt pas echt leuk als we de video's ook interactief kunnen maken en TED Ed is hier echt wel een leuke en eenvoudige website voor.

Vervolgens willen we de video's op eenvoudige manier bij onze leerlingen krijgen. Youtube en Facebook blijven hier nog steeds handig voor.

Tenslotte moeten we nadenken hoe we het klasmoment anders kunnen invullen en interactiever maken.

Je zal dus leren dat voor Flip Teaching video's belangrijk zijn, maar ook dat we niet mogen vergeten dat een online community en aangepaste lesmomenten nodig zijn.

Resultaat

Na deze sessie zal je weten wat flip teaching is en waarom het net vandaag potentieel heeft. Het grootste deel van de sessie zal je echter hands-on leren wat je allemaal nodig hebt om flip teaching toe te passen. Concreet houdt dit het volgende in:

  • inspiratie zoeken (vb: Archief Onderwijs, Khan Academy,...);
  • eenvoudige en meer complexe video's maken (Screencast en Moovly);;
  • video's interactief maken (Ted Ed);
  • video's publiceren en distribueren (Youtube creator studio);
  • een community creëren (Facebookgroep);
  • hoe toepassen in de klas zelf.

Op het einde van sessie kan je (als alles meevalt) met een filmpje naar huis gaan dat je kan gebruiken in de klas.

Voorkennis

Verplichte kennis

Basisvaardigheden vereist:

  • computergebruik (kopiëren/plakken, opslaan, bestandsbeheer, ...);
  • internet (surfen, formulieren invullen, downloaden, ...);
  • mail (zorg ervoor dat je je gebruikersnaam en wachtwoord bijhebt en weet waar je je mail online kan ophalen).

Meegenomen kennis

Ervaring met videobewerking.

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

Sites

Het Archief voor Onderwijs

TED Ed

Moovly

Khan Academy

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
Uit:
  • Secundair/Voortgezet onderwijs

Thema's

  • Secundair onderwijs
  • Audiovisueel
  • Digitale Leermiddelen

Tijdstip

Voormiddag (10:00 - 12:30)
Lokaal: E112
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 11 bezet zijn.

Vorm

Workshop
Voorzieningen
Lokaal met één pc per deelnemer
Mee te brengen

Er mag voor deze sessie een eigen laptop meegenomen worden.

Installeer op voorhand:

  1. Screencast-o-matic
  2. Chrome: deze browser speelt alles best af.
  3. Zorg ervoor dat Flash Player in je browser werkt:
    TODO: Test Flashplayer in je browser.

We adviseren om je eigen toestel mee te brengen omdat je dat kent en het toetsenbord best kent. Dat werkt vlotter. Installeer zeker de nodige software (zie hierboven). We willen immers geen tijd verliezen met deelnemers die niet in orde zijn met de lesvoorbereiding, dat begrijp je wel ;) 

Lesgever

Tim Van Lier
Lees meer over de expertise van Tim.


Korte titel : Flip Teaching

Deze pagina werd al 384 keer bekeken