22. De iPad als ultiem instrument voor de veelzijdige muziekles

Attractieve muziek-apps in de gewone klas

Inhoud

Inleiding

Volwaardig muziekonderwijs kan je tegenwoordig ook tevoorschijn toveren door leerlingen vertrouwd te maken met attractieve muziek-apps op iPad. Het is de bedoeling om alle leerlingen - dus ook leerlingen zonder muzikale scholing - volledig aan hun trekken te laten komen.

Omdat een klas vol iPads eerder uitzondering dan regel is, besteden we aandacht aan een realistische en haalbare setting.

Inhoud
  1. iPad als geschenk uit de hemel voor eigentijdse muziekopvoeding
  2. iPad-apps oordeelkundig kiezen in functie van volwaardig muziekonderwijs
  3. Creatief ervaren en grenzen aftasten van unieke iPad-apps (gedifferentieerd werken).

Focus ligt op iOS (= iPad), niet op Android-apps.

Resultaat

Na deze sessie zal je:

  • persoonlijk kennisgemaakt hebben met attractieve muziek-apps voor rechtstreeks gebruik in de klas;
  • muziek-apps op iPad  op hun waarde kunnen schatten in functie van een veelzijdige muziekles.

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Meegenomen kennis

Het is WENSELIJK (≠ verplicht) dat de deelnemer vertrouwd is  met zijn iPad.

We willen ook leerkrachten zonder muzikale scholing uitnodigen.

Lesmateriaal

Syllabus

Hand-outs van presentatie

Een uitgebreide syllabus wordt achteraf exclusief aan de deelnemers bezorgd (digitaal).

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8: Leerjaar 4,5,6 / groep 6,7,8
  • Secundair/Voortgezet onderwijs: Eerste graad
  • Hoger onderwijs: Wie les geeft of volgt in de lerarenopleiding
  • Deeltijds Kunstonderwijs (DKO)

Thema's

  • ICT in je klas of vak
  • Apple
  • Audiovisueel
  • Tablets

Tijdstip

Voormiddag (10:00 - 12:30)
Lokaal: E114
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 7 bezet zijn.

Vorm

Workshop
Voorzieningen
Lokaal met één pc per deelnemer
Mee te brengen

Er mag voor deze sessie een eigen tablet (iOS) meegenomen worden.

Doe dat zeker!! Door je eigen iPad (of eentje van je school) te gebruiken, kan je er na de sessie meteen verder mee aan de slag en heb je ook alle apps meteen op jouw toestel.

Breng ook je eigen hoofdtelefoon of oortjes mee.

Lesgever

Paul Timmermans
Lees meer over de expertise van Paul.


Korte titel : iPad in muziekles

Deze pagina werd al 790 keer bekeken