89. ICT & differentiatie

Praktijkvoorbeelden en aanmaken eigen oefenmateriaal

Inhoud

Inleiding

Binnenklasdifferentiatie en ICT zijn als het ware voor elkaar bestemd. Aan de hand van praktijkvoorbeelden zie je hoe dit kan georganiseerd worden. We maken ook eigen online oefenmateriaal aan.

Inhoud

Na een praktisch startmomentje en een korte inleiding over de verschillende vormen van binnenklasdifferentiatie (BKD) gaan we over tot het koppelen ervan aan enkele specifieke, gratis beschikbare internettoepassingen en leerversterkers.

De spreker toont doorheen de volledige sessie adhv. veel praktijkvoorbeelden aan dat BKD niet eens zo onoverkomelijk hoeft te zijn. Een eerder theoretisch inleidend gedeelte duurt ongeveer een dik halfuur en vertelt ook over differentiatie zonder ICT. Om daarna aan te tonen dat het met ICT soms een stuk vlotter te verwerwezenlijken valt.

In het tweede luik  ga je als deelnemer zelf aan de slag met enkele van deze toepassingen, maak je je eigen online oefenmateriaal aan. Er wordt getoond hoe je dit in de eerste plaats kan beschikbaar stellen voor je eigen leerlingen (maar ook met aandacht voor een deelcultuur). Er is aandacht voor de trend naar meer learning analytics en staan soms dus een stil bij de mogelijke kansen naar differentiatie die online leerresultaten bieden. Je krijgt enkele hints om zelfverantwoordelijk leren bij leerlingen te ondersteunen.

Het volgen van de workshop is grotendeels haalbaar met een eigen tablet, maar vlotter is gebruik te maken van een eigen laptop of de computers in het lokaal. Zeker wie niet vertrouwd is met typen op een tablet brengt best een laptop mee.

De sessie wordt gegeven in een computerklas, dus alleen als je echt liever op je eigen toestel werkt, breng je die mee.

Tip: Bij de evaluatie van vorige sessies is gebleken dat voor sommige deelnemers het tempo wat aan de hoge kant ligt. Als je denkt daarbij te zullen horen, zet je dan best vooraan, dan kan ik je vlotter mee op weg helpen. Kwestie van de anderen niet te moeten laten wachten, een eerste punt van differentiatie ;)

Van harte welkom.

Resultaat

Na deze sessie zal je zelf online oefenmateriaal op maat van je leerlingen kunnen aanbieden. Je zal ook inzien dat bepaalde vormen van binnenklasdifferrentiatie makkelijk haalbaar zijn door ICT in te zetten.

Je zal deze informatie kunnen overbrengen naar je collega's omdat de presentatie achteraf op deze site beschikbaar zal zijn en je je eigen oefenmateriaal kan tonen.

Je zal een goed beeld hebben van wat binnenklasdifferentiatie inhoudt.

Je krijgt een ruim aanbod aan ICT-toepassingen te zien. Sommige proberen we tijdens de sessie uit, andere ga je op eigen initiatief verder moeten ontdekken als je ze interessant vindt.

Voorkennis

Verplichte kennis

Basisvaardigheden computergebruik en internet.

Op voorhand een account aanmaken bij Educaplay, Quizlet, Thinglink, Zaption en zorgen dat je deze inloggegevens bij je hebt, niet alleen online beschikbaar. Gebruik bij voorkeur je Google of Facebookaccount, dat werkt bijna overal.

Voor het onderdeel Google Forms heb je verplicht een Google account nodig.

Voor wie niet zo computervaardig is, kan het tempo wat aan de hoge kant liggen. Kwestie van niet alles mee te volgen dan, maar zelf te selecteren wat je het interessantst lijkt. Zet je dan ook best vooraan, dicht bij de lesgever... ;)

Meegenomen kennis

Even vooruitkijken bij het aanmaken van je accounts kan geen kwaad. Dan neem je meteen een doorstart, maar het is niet vereist.

Lesmateriaal

Link naar online doorbladerbare presentatie voor iedereen die inschreef.

Sites

LinkedIn

Overige persoonlijke sessies

Erik Devlies op Twitter

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
  • Zorgcoördinator
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8
  • Secundair/Voortgezet onderwijs
  • Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs
  • Hoger onderwijs: Lerarenopleiding
  • Volwasseneneducatie: NT2

Thema's

  • ICT in je klas of vak
  • Web2.0
  • Digitale Leermiddelen
  • Leren op maat

Tijdstip

Namiddag (14:00 - 16:30)
Lokaal: B3.033
Er zijn 25 plaatsen waarvan er 24 bezet zijn.

Vorm

Workshop
Voorzieningen
Lokaal met één pc per deelnemer

Mee te brengen

1. Het besturingssysteem mag Windows, Mac of Linux zijn. Met Mac en Linux heb ik echter geen praktische ervaring, dus kan ik je computertechnisch dan ook niet echt helpen.

2. Zorg ervoor dat je deze browsers op voorhand hebt geïnstalleerd: 

3. Zorg ervoor dat Flash Player in de browser werkt:

TODO: Test Flashplayer in je browser

4. Zorg er ook voor dat je Java-toepassingen kan afspelen in je browser.

TODO: Test Java in je browser.

Breng ook een hoofdtelefoon mee.

5. HEEL BELANGRIJK
Zorg dat je weet hoe je op een andere computer aan je (online) mailbox kan en dat je je wachtwoord weet. Je moet immers kunnen klikken in een bevestigingsmail of een mail kunnen openen met aanmeldingsgegevens.

6. OF BETER: Maak account op voorhand aan
De taak hierboven is niet van toepassing als je bij EducaplayQuizlet, Thinglink en Zaption op voorhand een account aanmaakt. Je moet dan natuurlijk nog steeds je login en wachtwoord meebrengen. Ook een Google account is erg handig tijdens deze sessie.

7. HANDIG
Breng een deel van je cursus mee, zodat de oefeningen die je aanmaakt al meteen de juiste inhoud bevatten en inzetbaar zijn.

Lesgever

Erik Devlies
Lees meer over de expertise van Erik.


Korte titel : ICT & differentiatie

Deze pagina werd al 1553 keer bekeken