Lijst met alle sessies

Handleiding bij onderstaand overzicht - Nummering kan nog wijzigen!!

Klik op de titel van een sessie om de inhoud, doelgroep en voorkennis te weten.
Klik op een label, thema, functie of vorm om de sessies te filteren zodat je bvb. enkel de workshops of de nieuwe sessies eruit filtert.
Gebruik de snelzoeker via trefwoorden om een sessie over een bepaald onderwerp te zoeken.

Breng voor alle workshops jouw eigen laptop mee. Dan heb je alles wat je leerde meteen mee naar huis.

Uitleg bij de PERIODES (dagdelen/tijdsloten) 1, 2, A en B.

PERIODE 1: Voormiddag: KEYNOTE. In dit dagdeel kies je de keynote van 9:30 of van 10:00 (tot 10:50).
PERIODE 2: Voormiddag: Sessies van 60 tot 90 minuten, aansluitend bij de keynote. Of ook nog de keynote over Kennisrijk curriculum.
PERIODE A: Voormiddag: Workshops van 150' 
PERIODE B: Namiddag: Workshops van 150' 

LET OP: KIES IN DE VOORMIDDAG OFWEL 1+2 OFWEL A. BEIDE SAMEN KAN NIET.

Als je kiest voor een sessie van 150' in PERIODE A, dan kan je geen keynote volgens in PERIODE 1 en geen sessies volgen in PERIODES 2.
Als je kiest voor een keynote (PERIODE 1) en/of een sessie van max. 90' in PERIODE 2, dan kan je geen sessie volgen in PERIODE A.

Hoe haal je het meest uit je dag?

  • OFWEL: 1 + 2 + B (de vernieuwde ICT-dag met een keynote en nog altijd twee workshops)
  • OFWEL: A + B (de klassieke ICT-dag met twee lange workshops)

In plaats van 1 of 2 kan je ook de ICT-beurs bezoeken.

TIP: bekijk de workshops in matrix om een duidelijk sessieschema te zien.

Kijk goed na of je inschrijft voor een presentatie of een workshop.

Sessies met nummer in gaan over
Periode 2 (VM)
Sessie 60' tot 90'
Periode A (VM)
Workshop 150'
Periode B (NM)
Workshop 150'
 
8-14 40-44 100-109 + 115 AI in onderwijs
  75 135, 136 Apple- of tablettoepassingen
16-19 48 85-86 ICT-beleid - ICT-professionalisering
  36, 37 98, 99 BookWidgets
  60, 61 120, 121, 122 Canva
20   80 Cyber security - Mediawijsheid
  48 90, 91 Digitale Didactiek
  65-68 125, 126 Google-toepassingen
  54, 55 110 Game based learning / Programmeren
  58 118 Hybride / Online leren
  70-73 130-134 Microsoft-toepassingen
21-23 50-53 110-113 STEM- en STEAM-toepassingen
  62 92,93 Genially
27-29   96, 97 Diverse tools - Leermiddelen maken
30     Welbevinden
  35 35 Website maken
  56 116 Toepassingen van AR VR MR

 

Kies hieronder je sessies en
SCHRIJF DAN HIER IN 

 

 

Momenteel bekijk je : Alle sessies

1

KEYNOTE 9:30 DADO VAN PETEGHEM Onderwijs met toekomst en met hart

Hoe scholen technologie kunnen omarmen zonder hun ziel te verliezen

Na deze keynote zal je:

  1. Begrijpen hoe artificiële intelligentie het onderwijs fundamenteel verandert, niet alleen als technologische golf, maar als kans om leren persoonlijker, relevanter en efficiënter te maken.

  2. Zien hoe technologie en menselijkheid elkaar kunnen versterken, met concrete voorbeelden van scholen die AI inzetten zonder hun pedagogische ziel te verliezen.

  3. Herontdekken wat de unieke waarde is van de leraar, als gids, coach en betekenisgever in een…


2

KEYNOTE 10:00 - Vlaamse leerlingen & leraren digitaal vaardig?

Resultaten van de Vlaamse deelname aan ICILS 2023

Na deze sessie zal je een helder beeld hebben van de digitale vaardigheden van Vlaamse leerlingen en leraren, inzicht krijgen in de factoren die hiermee samenhangen en inspiratie opdoen om met deze inzichten aan de slag te gaan binnen de eigen onderwijspraktijk of beleid.


5

Bezoek ICT-beurs + Demo's

Laat je inspireren door het unieke aanbod op de ICT-beurs

Na deze sessie zal je de partners op de ICT-beurs en hun aanbod beter kennen.


3

KEYNOTE 11:00 - KENNISRIJK CURRICULUM in een digitale wereld

Hoe dichten we de digitale kloof?

Na deze sessie zal je:

  • weten hoe kennis zich verhoudt tot complexere vaardigheden;
  • inzicht krijgen in de digitale kloof en welke rol het onderwijs kan spelen om ze te dichten;
  • de kenmerken kennen van een goed kennisrijk curriculum kennen;
  • het belang inzien van een kennisrijke leerlijn digitale geletterdheid dat vertrekt vanuit hoge verwachtingen.

6

Bezoek ICT-beurs + Demo's Exposanten en Kenniscentrum Digisprong

Laat je inspireren door het unieke aanbod op de ICT-beurs

Na deze sessie zal je

  • de partners op de ICT-beurs en hun aanbod beter kennen;
  • dankzij Kenniscentrum Digisprong perfect weten hoe je het nieuwe Vlaamse digitaliseringsbeleid toepast in je school, van ICT-beleid en professionalisering tot digitale toegankelijkheid en ondersteuning voor alle lerenden.

8

Hoe breng ik AI in de klas: van lesmateriaal tot concrete spreken

Een algemeen overzicht + concrete tips voor je les

Na deze sessie zal je:

  • kunnen duiden wat AI is; 
  • een voorbeeld kunnen geven van een AI toepassing; 
  • concreet lesmateriaal te zien krijgen waarin we AI brengen binnen bestaande vakken en curricula; 
  • handvatten meekrijgen over het gebruik van generatieve AI in ons onderwijs.

9

Leerlingen van de lagere school voorbereiden op het AI-tijdperk

Leerlingen in hun kracht zetten voor het AI-tijdperk

"Na deze sessie begrijp je de visie en de kernpijlers van de Europese Unie omtrent AI-geletterdheid in het basisonderwijs. Bovenal beschik je over wetenschappelijk onderbouwde kennis van het theoretisch kader en beschik je over de juiste handvaten om direct en concreet met de leerlingen aan de slag te gaan."


10

Beelden genereren met GenAI

Afbeeldingen creëren met GenAI blijft een uitdaging. Wij helpen.

Na deze sessie zal je:

  • correcter en degelijker kunnen prompten;
  • kennis hebben van enkele absolute basisbegrippen uit de fotografie;
  • de tools kennen die je kan gebruiken voor het genereren van afbeeldingen;
  • het laatste nieuws rond de wetgeving kennen rond eigenaarschap en auteursrecht voor Generatieve Artificiële intelligentie. 

11

AI ontmaskerd: macht, data en invloed

De verborgen wereld van AI en haar invloed op onze samenleving

Na deze sessie zal je met een kritischere blik naar AI kijken. Je begrijpt hoe AI onze samenleving beïnvloedt, van thema's als duurzaamheid van technologie tot het ontstaan van fake data en van privacyvraagstukken tot de impact op werk en digitale inclusie. 

Je leert wat AI-geletterdheid betekent en waarom het essentieel is om technologie niet enkel te gebruiken, maar ook te doorzien. Zo ga je naar huis met nieuwe inzichten én concrete handvatten om bewuster, rechtvaar…


12

Leer prompttechnieken toepassen voor LLM's #AI

Few-shot, chain-prompting, flipped interaction, analogisch redeneren

Na deze sessie kan je een aantal prompttechnieken toepassen (few-shot, chain-prompting, flipped interaction, analogisch redeneren, versie techniek...).


13

Toetsenbeleid AI - Praktijkvoorbeeld en inspiratie v Thomas More

AI en Toetsing: de toekomst van leren en effectief onderwijs

Na deze sessie zal je een helder inzicht hebben in hoe AI op een verantwoorde en innovatieve manier kan worden ingezet binnen het toetsenbeleid en welke kansen dit biedt voor eerlijk en effectief onderwijs.


14

Hoe maak ik een AI-beleid?

Zet je eerste stappen naar een AI-beleid.

Na deze sessie zal je:

  • inzicht krijgen in de noodzaak en meerwaarde van een AI-beleid;

  • weten welke kernonderdelen in een AI-beleid thuishoren;

  • leren hoe je AI-principes vertaalt naar heldere, toepasbare beleidsafspraken;

  • weten hoe je een draagvlak voor jouw AI-beleid creëert. 


15

Kenniscentrum Digisprong: Digiplan Pictos Digisnap Inclusie BuO

Alle info over hun aanbod + maak contact met hun aanspreekpunten

Na deze sessie zal je:

  • begrijpen welke nieuwe prioriteiten en keuzes het Vlaamse Digiplan (2025–2029) voor onderwijsdigitalisering bepaalt;

  • weten welke elementen verplicht zijn in een ICT-beleidsplan en hoe Pictos je ondersteunt bij het uitwerken ervan;

  • inzicht hebben in hoe Digisnap jouw digitale competenties en professionele groei in kaart brengt;

  • weten welke wettelijke toegankelijkheidsnormen gelden en hoe je digitale platformen inclusiever maakt;

  • begrijpen hoe …


16

Digitaal klasmanagement in de praktijk

Hoe ga je om met toestellen in de klas?

Na deze sessie kan je:

  • de vier kernelementen van de Great Teaching Toolkit toepassen om je klasmanagement doelgericht te versterken;

  • beter inschatten of je eigen handelen in de klas effectief is, en waar je eventueel kunt bijsturen;

  • het gesprek aangaan over digitaal klasmanagement met collega’s, leerlingen en andere betrokkenen — vanuit een helder en concreet kader;

  • meteen aan de slag met praktische tips en voorbeelden die je direct kunt toepassen in je eigen lesp…


17

Van data tot dialoog: bouwen aan kwaliteit in scholen

Data als kompas, mensen als motor

Na deze sessie zal je:

  • begrijpen welke data voorhanden zijn en wat data-ondersteund werken kan betekenen;
  • de link kunnen leggen tussen kwaliteitszorg, kwaliteitsontwikkeling en datagebruik;
  • het belang inzien van een integrale schoolbenadering in dit verhaal;
  • kennis gemaakt hebben met een aantal praktijkvoorbeelden;
  • zin hebben om hier zelf mee aan de slag te gaan :-)

18

Hoe krijg je je team mee, aan verschillende snelheden

Jouw sleutel tot een school waar digitale innovatie écht werkt.

Na deze sessie zal je ... inspiratie én concrete strategieën geven om verandering duurzaam en gedragen te realiseren.


19

Een interactief ICT-beleidsplan op maat van jouw school

Een ICT-beleidsplan dat écht gebruikt wordt? Het kan!

Na deze sessie zal je:

  • een helder beeld hebben van hoe we op het SiBe ons ICT-beleidsplan omvormden van een statisch PDF naar een dynamisch werkdocument;
  • weten hoe we Genially inzetten om een interactieve ICT-encyclopedie te bouwen die collega's dagelijks raadplegen;
  • begrijpen hoe en waarom we het 'Vier in Balans'-model aanpasten;
  • ontdekken hoe we ons team betrokken via enquêtes, de adviesraad en het ICT-team om draagvlak en waardevolle input te verzamelen;
  • ...inspiratie…

20

Het belang van wachtwoordloze aanmelding

Je lichaam als wachtwoord

Na deze sessie zal je het principe van biometrische authenticatie beter begrijpen en inzien dat dit de meest betrouwbare en veilige manier van inloggen is.


21

AI-gestuurd coderen met Arduino

Arduino als hulpmiddel bij wetenschappelijke experimenten

  • Je kan AI inzetten om automatisch code te genereren voor Arduino-microcontrollers (vibe coding).
  • Je kan een oplossing voor een opgegeven probleem in een korte tijd met behulp van AI creëren. 
  • Je weet hoe je de AI lesfiches kan inzetten in jouw onderwijscontext.

22

Van sensor tot ecosysteem: ontdek de Brainbox Greenhouse

Een educatieve serre boordevol sensoren en actuatoren

Na deze sessie zal je:

meetdata registreren, loggen en online raadplegen via een Arduino als IoT-device;
sensorgegevens verzamelen en actuatoren doelgericht aansturen in experimenten binnen de context van een mini-serre;
data analyseren en interpreteren om wetenschappelijke conclusies te trekken;
regeltechnieken toepassen (zoals PID-sturing) om temperatuur, licht en vochtigheid automatisch te regelen;
zelf een didactische, IoT-gestuurde mini-serre kunnen bouwe…




23

Dodona: Leren programmeren, heruitgevonden

Dodona maakt programmeren geven eenvoudiger en leren actiever

Na deze sessie zal je onmiddellijk aan de slag kunnen met Dodona in jouw klas om de programmeerlessen voor leerlingen en lesgevers gepersonaliseerder, interactiever en effectiever te maken. 


24

Google AI - Gemini en NotebookLM uitgelegd

De nieuwste mogelijkheden van Gemini voor het onderwijs

Na deze sessie zal je ...

weten hoe je AI in jouw onderwijspraktijk kunt inzetten.

weten welke ongekende mogelijkheden er zijn met Gemini. 

weten hoe je je eigen documenten en bronnen slim kan bevragen met NotebookLM.


26

Een digitale Brightbook cursus opzetten met AI

Hoe kan AI het opzetten van een digitale cursus ondersteunen?

Na deze sessie zal je:

(1) de belangrijkste en nieuwste functionaliteiten van Brightbook kennen.

(2) Over concrete handvatten beschikken om AI te gebruiken bij het opzetten van digitale cursussen.


27

Zo zet je laptops, Chromebooks en iPads efficiënt in in je les

Hoe integreer je de gratis wedstrijden en tools van Whizzkids ?

Na deze sessie zal je 

  • de praktische aanpak en bruikbare werkvormen voor de Whizzkids-wedstrijden kennen.

  • begrijpen hoe de verschillende formats (Whizzkids, Qwhizzkids, Thematische Qwhizzkids, Challenges) zorgen voor differentiatie, zodat je elke leerling kunt uitdagen. 

  • beseffen dat je door deelname aan Whizzkids, als leraar bijscholing krijgt zonder het klaslokaal te verlaten.

 


28

Leren typen op school, hoe begin je eraan? - workshop

Met Tyyp ga je vingervlug van start!

Na deze sessie zal je:

  • vlot kunnen starten met dactylo op school;
  • de Tyyp methode vol speelse gamification getest hebben;
  • het handige opvolgdashboard actief verkend hebben;
  • alle instellingen kennen zodat elke leerling mee is;
  • zelf oefeningen en spellen kunnen toevoegen.

Kortom, je ervaart de kracht van Tyyp als leerling én als begeleider/admin. Na de sessie kan je Tyyp inzetten op maat van jouw school en leerlingen.


29

APDA, de wondere wereld van een bit op weg van device naar device

Een leerlijn doorheen het leerplan APDA - BCN

Ontdek hoe je leerlingen stap voor stap meeneemt in de reis van data en tegelijk het plezier van écht begrijpen terugbrengt in informatica.


30

Gamen, Sociale Media & Schermtijd

Hoe helpen we jongeren naar een balans tussen on- en offline?

Na deze sessie zal je:

- Beter begrijpen hoe en waarom jongeren zo aangetrokken zijn tot schermen

- Beter begrijpen wat de mogelijkheden, uitdagingen en risico's zijn van games en sociale media voor jongeren

- Beter begrijpen hoe hen en hun ouders te ondersteunen naar meer balans tussen on- en offline.


31

Privacy-analyse Google - Google Workspace for Education Plus

Raamovereenkomst

Na deze sessie zal je ...


35

Bouw een responsive website met Bootstrap (DAGSESSIE)

Bootstrap maakt webontwikkeling sneller en professioneler

Na deze sessie weet je:

  • hoe je het Bootstrap moet integreren in je website;
  • hoe je basis typografie-elementen kunt toevoegen;
  • hoe je HTML-elementen kunt integreren en aanpassen;
  • hoe je kleuren, tekststijlen en spatiëring eenvoudig aanpast met Bootstrap-klassen
  • hoe je via het 12-grid systeem een webpagina responsive maakt;
  • wat media queries zijn en hoe je ze kunt gebruiken.

Na deze sessie kun je:

  • met behulp van Bootstrap een eigen responsive website (om)bouwen;
  • voor een project…

36

Iedereen aan boord met een schoolbrede BookWidgets-implementatie

Creëer een breder draagvlak met een BookWidgets-beleid

Na deze sessie zal je ...

Collega's kunnen overtuigen van de "gezamelijke meerwaarde" van BookWidgets. De extra kracht voor zowel leerlingen als leerkrachten die vrijkomt als iedereen op dezelfde lijn zit en BookWidgets breder wordt ingezet.

Je denkt na over een echt BookWidgets-beleid in jouw school. 

Je denkt na over de BookWidgets eigendomsmodellen en welke jouw school uniformer zou kunnen maken. 


37

BookWidgets in taalvakken: Lesvoorbeelden, tips & tricks

Digitale oefeningen voor lezen, spreken, schrijven, luisteren, ...

Na deze sessie zal je: 

  • naar huis gaan met bruikbare kant-en-klare (maar toch nog aanpasbare!) widgets om met je leerlingen te gebruiken;
  • weten hoe je BookWidgets kan inzetten voor het oefenen en toetsen van vaardigheden (spreken, schrijven, luisteren, lezen) en kennis (woordenschat, grammatica); 
  • begrijpen welke widget-types je kan inzetten in je lessen, aan variatie geen gebrek! 

40

AI voor de leerkracht Nederlands

Research, lesontwerp en betrouwbare toetsing

Na het volgen van de nascholing:

  • kan je de relevante AI-tools voor het vak Nederlands integreren;
  • kan je beoordelen hoe AI de manier waarop leerlingen research doen beïnvloedt en kan je hierrond werken;
  • herken je relevante AI-competenties voor het vak Nederlands;
  • kan je opdrachten en evaluaties valide maken voor het AI-tijdperk;
  • ontwerp je didactisch sterke lesmaterialen en (evaluatie)opdrachten met behulp van AI;
  • kan je met AI-assistenten formatieve én summatieve evaluatie e…

41

Efficiënter lesgeven dankzij AI

Maak je lessen persoonlijker, efficiënter en inclusiever mbv AI

Na deze sessie zal je:

  • AI-toepassingen herkennen voor efficiënte lesvoorbereiding;
  • praktijkvoorbeelden gezien hebben van hoe GenAI succesvol ingezet wordt;
  • praktische tips & tricks beheersen voor effectief gebruik van AI-tools;
  • valkuilen herkennen en weten hoe je deze kunt vermijden om veilig en verantwoord met AI te werken.

42

Prompten kun je leren

Starten met AI is makkelijker dan je denkt

Na deze sessie zal je:

  • de basis rond AI en enige veelgebruikte termen kennen;
  • weten wat prompten is;
  • op een gestructureerde wijze kunnen prompten;
  • de juiste toon kunnen raken door gebruik te maken van de juiste woorden;
  • prompts gemaakt hebben;
  • kennis hebben gemaakt met het maken van een persoonlijke chatbot. 

43

Gebruik AI in het onderwijs

AI & AI-chatbots: hoe ga je ermee om in het onderwijs

  • Je bouwt inzicht op in de werking en impact van AI en AI-chatbots binnen onderwijs.
  • Je leert hoe je AI kunt inzetten voor instructie, differentiatie, feedback of organisatie.
  • Je ontdekt praktische toepassingen die jou als onderwijsprofessional ondersteunen.
  • Je reflecteert over ethiek, transparantie en doordachte integratie van AI in je

44

AI-koorddansen: tussen innovatie en voorzichtigheid

Gebruik van AI vanuit het perspectief van leerling en leerkracht

Na deze sessie zal je een beter zicht hebben op waar en wanneer de inzet van AI aangewezen is voor leerkracht en leerling.

Je kan beter:

  • inschatten in welke fase van een opdracht het gebruik van AI de juiste keuze is.
  • de 'denkkracht' van AI toepassen op eigen materiaal om hallucinaties te vermijden.
  • opdrachten uitwerken die het gebruik van AI uitsluiten

Je gaat naar huis met:

  • een uitgewerkt voorbeeld van een AI-beleid.
  • een selectie aan tools die verder gaan dan prompten in Ch…

48

ICT-beleidsplan opstellen

Naar een doordacht en gedragen ICT-beleidsplan!

Na deze sessie:

  • Begrijp je het belang en de opbouw van een Digiplan.
  • Ken je de wettelijke context en deadlines rond ICT-beleidsplanning.
  • Heb je toegang tot sjablonen, tools en voorbeelden om zelf aan de slag te gaan.
  • Heb je inzicht in hoe je draagvlak creëert en veranderingsprocessen begeleidt.
  • Ben je geïnspireerd door collega’s en hun aanpak.

49

Krachtige digitale werkvormen

ICT als ondersteuning bij effectief leren

Na deze sessie zal je:

  • zicht hebben op enkele uitgangspunten van goede (digitale) didactiek;
  • hebben kennisgemaakt met enkele digitale werkvormen gericht op effectief leren;
  • enkele digitale toepassingen hebben uitgeprobeerd met de focus op effectief leren.

 


50

Aan de slag met verschillende STE(A)M-tools voor lager onderwijs

Lego Wedo 2.0, Lego Spike, Micro:bit, Blue-bot, Scratch,...

Na deze sessie zal je:

  • geproefd hebben van een uitgebreide selectie van vele STEAM-apps  voor kinderen uit het 1ste tot het 6e leerjaar;
  • voor- en nadelen van heel wat programmeerbare robots tastbaar gemaakt hebben;
  • de eerste mogelijkheden, toepassingen en valkuilen van vele programmeerapps gezien én ervaren hebben;
  • weten wat je binnen STEAM allemaal kan doen in wero, hoekenwerk, projecten.

51

AI in actie: slimme projecten met de micro:bit

Samen koppelen we oa. verschillende ML-platformen aan de micro:bit

Na deze sessie ken/kan je ...

  • hoe je micro:bit en ML-platformen gebruikt om data te verzamelen voor AI-toepassingen;
  • de basisprincipes van machine learning en hoe je die uitlegt aan leerlingen; 
  • verschillende ML-platformen koppelen aan de micro:bit, zowel fysiek als draadloos; 
  • werken met een AI-camera en AI-microfoon die offline functioneren; 
  • zelf een AI-model trainen en op verschillende manieren inzetten in een micro:bit-project. 

52

Arduino voor beginners: Aan de slag met LED & programmeren in C++

Ga zelf aan de slag met LED & programmeren in C++

In deze sessie leren we aan de hand van eenvoudige oefeningen de basisprincipes van Arduino. Ideaal dus om in de eerste graad (of zelfs vroeger) Arduino bij je leerlingen aan te leren.

We gaan eenvoudige elektronische componenten (zoals led’s) schakelen, die dan op hun beurt iets gaan uitvoeren/sturen, afhankelijk van het programma (Sketch) dat je hebt geüpload op de microchip van je Arduino.

Wat mag je verwachten in deze sessie:

  • schakelschema's genereren met Ciruito;
  • progra…

53

Maak in 30 minuten tijd zelf interactieve oefeningen & spelletjes

VIBE coding met LLM's, Github Co Pilot, Google AI Studio en Lovable

Na deze sessie weet je wat Vibe Coding is en kan je door het gebruik van verschillende tools snel een oefening ontwerpen, testen en delen.
Je kan zelf een keuze maken welke tool voor jou het meest geschikt is.
Je neemt je afgewerkte oefening mee, plus een sjabloon en checklist voor veilige inzet in de klas en vlotte uitrol binnen je school.


54

Workshop games maken

Leer op 10 verschillende manieren een game maken met je leerlingen.

Leer tien verschillende kleine tools kennen om zelf games te bouwen in de klas. Laagdrempig bouw je zo samen met jouw leerlingen games.

Na deze sessie heb je handvaten om met je leerlingen in de klas een eenvoudige game te maken in 60 minuten met verschillende tools op verschillende niveau's.

Tips hoe je dit nu in de klas doet. GameDesign, doelgroep, testen. 

De handleiding om deze tools zelf in de klas te gebruiken kun je downloaden. De leerlingen vinden het erg leuk om aan het eind…


55

PyGame: Games maken met Python

Maak een leuke game met een basiskennis Python

Na deze sessie zal je:

  • in staat zijn om samen met je leerlingen van de 2e of 3e graad een leuke game te maken in Python zonder dat ze daar ingewikkelde codetaal voor moeten kennen;
  • leren hoe je deze cursus kan inzetten op verschillende niveaus.

56

XR in jouw school? Tips en tool voor een effectief beleid

Maak een effectief XR beleid met een praktisch instrument

Na deze sessie zal je 

kennis hebben van de mogelijke drempels;

kennis hebben van tips en tools om deze drempels weg te werken;

een eigen XR-beleid op poten kunnen zetten. 


58

Hybride & blended leren: wat is het & hoe start je?

Leercompetenties binnen en buiten de les versterken

Na deze sessie

  • Ken je het verschil tussen blended en hybride leren
  • Heb je een overzicht van welke vaardigheden er bij leerling en leerkracht nodig zijn om deze manier van leren succesvol in te zetten
  • Ontdek je verschillende categorieën en de daarbij horende tools die een krachtige leeromgeving mogelijk maken
  • Ontdek je ICT tips voor zorgleerlingen en cognitief sterk functionerende leerlingen 
  • Ken je de voorwaarden om tot leerwinst en tijdswinst te komen met ICT
  • Ontdek je ho…

60

Canva voor beginners

Ontwerpen met de aangeboden sjablonen

Na deze sessie zal je Canva zien als dé manier om aantrekkelijke visuele ontwerpen te maken (poster, flyer, werkblad, presentatie,...). Je zal gewerkt hebben met de reeds aangeboden sjablonen en (eigen) afbeeldingen toegevoegd hebben om te komen tot een downloadbaar resultaat


61

Canva voor gevorderden

Professionele ontwerpen maken

Na deze sessie beschik je over de kennis en vaardigheden om Canva op een professionele manier te gebruiken en met vertrouwen geavanceerde, visueel sterke en toegankelijke ontwerpen te maken voor elke school- of werkomgeving.


62

Aan de slag met Genially - Voor beginners

Interactieve presentaties en lesmateriaal maken

Na deze workshop kun je:

  • zelfstandig een interactieve presentatie of oefening maken in Genially;

  • gebruikmaken van sjablonen, animaties en interactieve knoppen;

  • jouw lesmateriaal aantrekkelijker en dynamischer presenteren;

  • inspiratie meenemen om Genially te integreren in je eigen lespraktijk.


65

Papierloos lesgeven - met als basis Google sites (voor beginners)

Verspilde tijd aan de kopieermachine beu? Ik ook!

Na deze sessie zal je je eigen website hebben die je zélf en zonder mijn hulp kan aanpassen zoals jij wil. In 1 klik alles online toegankelijk voor jou, je vakgroep, je leerlingen.


66

Escape the (basis)school met QR-codes, Google Docs, Sites , ...

Maak drie soorten escapespelen voor binnen en buiten

Na deze sessie zal je met gevarieerde (gratis) ICT-tools verschillende soorten escape rooms kunnen maken die gebruikt kunnen worden met leerlingen en volwassenen.


67

Wegwijs in de Google Admin Console

Optimaliseer, beheer en personaliseer je Google Workspace-omgeving

Na deze sessie zal je makkelijk je weg vinden in de Google Admin Console. Je kan structuur brengen in de omgeving van jouw school door gebruikers, organisational units en groepen aan te maken. Je kan de nodige (belangrijke) instellingen doen die zorgen voor veiligheid en privacy in je omgeving. Je past (standaard)instellingen toe op verschillende niveau's en je kan Chromebooks en andere toestellen in je omgeving gaan beheren. Je leert ook hoe je apps en extensies in je omgeving kan gaan…


68

Eén gezamenlijke Microsoft- en Google-tenant voor onze scholen

Beter en veiliger samenwerken in één gezamenlijke omgeving

Na deze sessie zal je hopelijk een beter inzicht hebben in het waarom en hoe van tenant-integraties, zowel op organisatorisch, architectonisch als operationeel vlak. 


70

MS Teams als krachtige leeromgeving

Hoe je Microsoft Teams inzet als digitale leeromgeving #samenwerken

Na deze sessie zal je:

  • Teams kunnen gebruiken als krachtige leer- en samenwerkingsomgeving;

  • weten hoe je kanalen, opdrachten en feedback optimaal inzet;

  • OneNote Class Notebook integreren in je Teams-structuur;

  • studenten actiever laten deelnemen via geïntegreerde apps en opdrachten;

  • concrete ideeën hebben om Teams in te zetten voor hybride en blended learning.


71

Excel: Analyses maken d.m.v. (AI) draaitabellen

Gegevens naar informatie: Eindelijk leer je Excel nog beter kennen!

Na deze sessie kan je zeer snel en efficiënt lijsten analyseren door te werken met draaitabellen (PivotTables). Gedaan met urenlang zwoegen om de correcte informatie te bekomen.


72

Gebruik webservices/API met Powerapps en Powerautomate

Integreer Smartschool, Informat, MSGraph, ... in het powerplatform

Na deze sessie ga je naar huis met een hoofd vol mogelijkheden om je eigen werk te automatiseren.

Je weet hoe je webservices en API's kan integreren via Powerautomate en Powerapps. 


73

Basisconcepten van PowerShell voor beginners

In deze sessie leer de je kracht van Powershell kennen en toepassen

Na deze korte inleiding heb je een vuurdoop PowerShell achter de rug. Je hebt een goede basis waarmee je verder zelf kan experimenteren. Deze basis zal je helpen om scirpts beter te leren "lezen" en "begrijpen". In deze sessie doe je de voorkennis op voor sessie 134 "Basisconcepten van PowerShell voor gevorderden".


75

Creatief aan de slag met de iPad in de kleuterschool

Maak gebruik van de gratis tools van de iPad.

Na deze sessie zal je:

  • ervaren hebben dat je de iPad ook anders kan inzetten dan het gebruik van talloze apps;
  • enkele tips rond instellingen nuttig kunnen inzetten in je klas, school;
  • inspiratie opgedaan hebben om de iPad met kleuters creatief in te zetten;
  • frisse ideeën hebben om onmiddellijk mee aan de slag te gaan.

77

TWEEDE KEUZE: ZIE MIJN KEUZE BIJ KEYNOTES

ENKEL KIEZEN BIJ INSCHRIJVING ALS TWEEDE KEUZE VOOR KEYNOTES

Stel: je wil in de voormiddag:

  • als eerste keuze een workshop van 150' in Tijdslot A en
  • als tweede keuze een keynote in Tijdslot 1 (en een aansluitende sessie in Tijdslot 2).

Doe dan dit op de pagina waar je inschrijft:

  1. In Tijdsloten 1 en 2:
    • Laat 'Sessies: keuze 1' leeg.
    • Selecteer je keynote en aansluitende sessie bij 'Sessies: keuze 2'.
  2. In Tijdslot A:
    • Selecteer deze sessie 77 bij 'Sessies: keuze 2'.

80

Ben je al uitgelogd?

Een spoedcursus digitale discretie voor onderwijsprofessionals

Na deze sessie zal je ...

  • inzicht hebben in het feit dat we veel data delen via het internet;
  • meer weten over het principe van de digitale voetafdruk;
  • zicht hebben ip de inhoud van de GDPR-wetgeving;
  • weten hoe de GDPR-wetgeving beïnvloedt hoe we omgaan met data op school.

85

Iedere leerling een laptop met schrijffunctie - Pen devices

Ontdek hoe pen devices een echte meerwaarde kunnen zijn.

Na deze sessie zal je heel wat nieuwe inzichten hebben over het effectief aan de slag gaan met pen devices in de les.


86

Ontwerp je ICT-professionaliseringsplan

Van infrastructuur naar competenties, een plan voor digitale groei

Na deze sessie:

  • Begrijp je het belang van een ICT-professionaliseringsplan en hoe het bijdraagt aan duurzaam ICT-gebruik.
  • Ken je het DigCompEdu-kader en weet je hoe je het kan inzetten in je schoolcontext.
  • Heb je inzicht in hoe je de beginsituatie van je team in kaart brengt.
  • Ken je verschillende aanpakken om professionalisering vorm te geven.
  • Heb je methodieken en voorbeelden om zelf een plan op te stellen.
  • Ben je geïnspireerd door collega’s en hun praktijkervaringen.

90

Krachtige instructiemomenten ondersteunen met ICT

Hoe ICT evidenced based lestechnieken versterkt

Na deze sessie:

  • Ken je de onderdelen van een krachtige instructieles 
  • Heb je een overzicht van modellen die gebruikt worden om de effectiviteit van je instructiemoment te vergroten.
  • Ontdek je apps die je instructiemoment versterken
  • Krijg je goesting om zelf aan de slag te gaan met een gezonde mix van ICT en krachtig lesgeven.
  • Heb je concrete tips en tricks om meer tijdswinst en leerwinst te bereiken tijdens je instructiemoment.
  • Kan je zorgleerlingen (pro)actief ondersteunen met ICT …

91

Effectief digitaal lesgeven met impact via de juiste technologie

Over TPACK en tools als Padlet, Bit.ly, Quizlet, LessonUp, ...

Na deze sessie zal je:

  1. op basis van leerdoelen een (digitale) tool kiezen die past bij jouw onderwijs;
  2. gebruik maken van theorie en modellen gericht op de ondersteuning van effectief digitaal lesgeven;
  3. een les ontwerpen die je de volgende keer in je eigen onderwijspraktijk kunt gebruiken.

92

Genially voor gevorderden: escape rooms, quizzen, integraties...

Breng je Genially-skills naar het volgende niveau!

Na deze sessie zal je:

  • geavanceerde Genially-functionaliteiten moeiteloos inzetten om interactieve content te maken die echt impact heeft op je doelgroep.
  • zelfstandig escape rooms, quizzen en andere gamification-elementen kunnen ontwerpen die je leerlingen of publiek actief betrekken.
  • je Genially's probleemloos kunnen integreren in diverse platforms zoals Smartschool, BookWidgets en websites, zodat je content naadloos aansluit bij je bestaande workflow.
  • ...efficiënter werken dankz…

93

Gamification en storytelling met de tool Genially

We verkennen de mogelijkheden van de tool Genially

Na deze sessie zal je:

  • een aantal elementen van gamification kennen;
  • een scenario opbouwen dat didactisch bruikbaar zal zijn;
  • het dasboard van Genial.ly leren kennen;
  • een formatieve evaluatie instellen in de tool Genial.ly

94

AI met Fond: Gemini voor Gevorderden

Bouw zelf een didactisch verantwoorde AI-assistent die écht werkt

Na deze sessie zal je:

  • weten waar AI wél en niet werkt in je les;

  • AI didactisch verantwoord kunnen inzetten;

  • geavanceerde Custom Gems kunnen aanpassen aan je eigen lescontext;

  • zelf een werkende AI-assistent gebouwd hebben die je meteen kan gebruiken;

  • nieuwe assistenten kunnen ontwikkelen, omdat je het hele proces doorgrondt.


95

Differentiatie in je les met video en clips, geholpen door AI

Van zoeken naar juiste clip tot ontwerpen van activerende lessen

Na deze sessie zal je:

  • snel en efficiënt passende leermiddelen (o.a. video's) vinden om je les te versterken;
  • video's interactief kunnen maken en omzetten in zinvol en activerend lesmateriaal;
  • meer leerredement halen uit kennisclips die je in je lessen vandaag al gebruikt; 
  • inspiratie hebben om nog meer te doen met een kennisclip in je les.

96

Interactieve afbeeldingen: betrek leerlingen actief bij de les

Leerinhoud visueel en overzichtelijk maken en aanbieden

  • Je leert hoe je visuals inzet om informatie begrijpelijk en gestructureerd aan te bieden.
  • Je ontwikkelt interactieve beelden die aansluiten bij het leerdoel en het leerlingenniveau.
  • Je combineert visuele en digitale elementen om leerinhouden te verdiepen en te verrijken.
  • Je leert efficiënt ontwerpen en omgaan met technische en didactische uitdagingen.

97

Instructiefilmpjes maken (om gedifferentieerd te werken)

Screencasting - Flipped classroom - Pre-teaching - Differentiatie

Na deze sessie zal je zelf instructiefilmpjes kunnen maken die je in je klaspraktijk kan inzetten ter vervanging van je klassikale instructie of zelfs als pre-teaching.


98

Hackathon! Aan de slag met het BookWidgets AI-Prototype

Widgets bouwen met behulp van AI

Na deze sessie zal je ...

  • Weten welke AI-prototype-features er zijn in BookWidgets,
  • Zelf kunnen werken met de AI-features,
  • Feedback geven geven over de features;
  • De mogelijkheid krijgen om in te stappen in het AI-testproject. 

99

Maak een complete digitale les met de BookWidgets WebQuest widget

Stuur jouw leerlingen stap-voor-stap door jouw digitale les

Na deze sessie zal je:

  • naar huis gaan met een dosis inspiratie dankzij de talrijke voorbeelden van WebQuests die getoond worden tijdens de sessie;
  • zelf een digitale les kunnen bouwen met de WebQuest widget;
  • alle mogelijkheden van de WebQuest widget kennen en kunnen toepassen.

100

Leerkrachten klaarstomen voor een AI-toekomst met PAIDEIA!

Een antwoord op al jouw AI-vragen in de klas

Na deze sessie zal je ...

  • een scherp beeld hebben van je eigen AI-startprofiel, via een interactieve self-assessment;
  • AI zelf ervaren in actie, door te communiceren met een chatbot en te ontdekken wat AI voor jou als docent kan betekenen;
  • concrete ideeën hebben om AI slim en doelgericht in te zetten in je lespraktijk, van lesvoorbereiding tot evaluatie;
  • kritisch kunnen reflecteren op hoe AI het onderwijs verandert, en hoe jij je onderwijspraktijk toekomstgericht kan herdenken.

101

Ga aan de slag met een serious game en methode rond AI & ethiek

Behandel complexe AI principes & kwesties via een modulaire game!

Na deze sessie zal je toegang hebben tot een online portaalsite waarop de gratis game modules met de bijhorende lesfiches en methode beschikbaar zijn, alsook een introductie hebben in alle toekomstige gamemodules.

In de volledige methode komen zowel technologische principes als diverse ethische kwesties van AI aanbod: 

  • Wat is AI & dagelijkse toepassingen
  • Kennis basisprincipes 3 soorten ‘Machine Learning’
  • Reflectie: ethische vraagstukken bij AI
    • bias, gezichtshe…

102

Maak je eigen AI-assistent

Ontwerp, bouw en deel je eigen slimme assistent met Python

Na deze sessie zal je:

  • de basisprincipes uitleggen van hoe een chatbot met AI werkt;

  • zelf een eenvoudige AI-assistent bouwen met Python, Gemini en Streamlit;

  • je toepassing online publiceren en delen via GitHub;

  • AI-toepassingen creatief inzetten in een onderwijs- of leercontext.


103

AI Quiz maken - Workshop voor leerkrachten

Hoe zet je AI in om je te ondersteunen bij het maken van een quiz?

Na deze sessie zal je:

  • een AI-chatbot naar keuze kunnen inzetten om quizvragen op maat te laten genereren;
  • praktische handvaten hebben om tot een verfijnd resultaat te komen;
  • Verschillende grats quiz-tools uitgeprobeerd en vergeleken hebben voor jouw vak;
  • quizvragen kunnen importeren in tools die je nu al gebruikt (Quizlet, H5P, Wordwall, Bookwidgets, Kahoot,...).

104

Zet AI naar je hand en maak zelf op maat gemaakte tools

Zonder programmeerervaring: Vibe coding, Google AI Studio & Firebase

Na deze sessie zal je zelf een eerste AI-ondersteunde webapplicatie kunnen bouwen, zelfs zonder programmeerervaring.
Je weet hoe je met tools zoals Vibe coding, Google AI Studio en Firebase op maat gemaakte digitale toepassingen maakt voor jouw klas of school.
Je hebt concrete inspiratie opgedaan uit bestaande voorbeelden — van automatische toetsgeneratoren tot taalondersteunende apps — en inzicht in hoe je deze aanpak kunt toepassen binnen je eigen onderwijscontext.
Kortom: je gaat …



105

AI voor de leerkracht vreemde talen

Ontwerp en evalueer je taalles met AI en multimedia

Na het volgen van de nascholing:

  • selecteer je geschikte AI-tools voor het voorbereiden van taallessen;
  • ontwerp je audiovisueel lesmateriaal op basis van rijke teksten en contexten;
  • genereer je zinvolle taaloefeningen met beeld-, video- en audiotools;
  • illustreer je hoe je met AI nieuwe werkvormen en inhoud ontwikkelt;
  • automatiseer je onderdelen van het lesontwerp met behoud van didactische kwaliteit;
  • herken je mogelijkheden van AI voor feedback en formatief handelen.

106

Digitale inclusie en AI

Welke stappen zetten we met AI in digitale inclusie?

Tijdens deze interactieve sessie verkennen we:

  • Wat digitale inclusie écht betekent – voorbij de buzzwords.
  • Hoe AI concrete drempels kan verlagen voor mensen met taal-, lees-, of cognitieve beperkingen.
  • Waar de risico’s en ethische valkuilen liggen.
  • Hoe je met je team of organisatie kleine, haalbare stappen kunt zetten richting meer inclusie.

107

AI-geletterdheid toegepast in de klas - Lager onderwijs

Concreet aan de slag met het EU-framework

Na deze sessie zal je voor elk doel dat je volgens de Europese Unie in 2029 moet bereiken een concreet lesidee hebben om mee aan de slag te gaan in de lagere school, zelfs al in de eerste graad.

Je krijgt toegang tot een gedeeld document om verdere lessen met elkaar te delen en kinderen sterker te maken in de wereld van AI waar we nu in leven. We gaan samen aan de slag om zo zowel de kennis, de vaardigheden als de attitudes van de kinderen te verbeteren!


108

Ontdek hoe AI je lesgeven kan versterken met concrete voorbeelden

Ontvang concrete voorbeelden die je in je klaspraktijk kan toepassen

Na deze sessie zal je met veel concrete voorbeelden naar huis gaan die je direct in je dagelijkse praktijk kunt toepassen.


109

AI-lessen met effect

Hoe kan AI effectieve didactiek ondersteunen?

Na deze sessie zal je weten welke AI-tools jou als leraar kunnen ondersteunen om lessen te ontwerpen én geven waarin effectieve didactische principes centraal staan. 


110

Computergames en spelconsoles bouwen en programmeren

Scratch, MakeCode Arcade en Makey Makey

Na deze sessie zal je met kinderen aan de slag kunnen om hen zelf computergames en spelconsoles te laten ontwerpen en programmeren.


111

Creatief coderen en borduren met TurtleStitch

Combineer programmeren, wiskunde en creativiteit met deze tool

Na deze sessie zal je ...

Geinspireerd naar huis gaan me een eigen geborduurd en geprogrammeerd resultaat. En natuurlijk vol met ideeen om hier op je eigen school mee aan de slag te gaan. 


112

Blender: 3D modellen maken (Open Source)

3D modellen maken om vakoverschrijdend te werken en 3D printen

Na deze sessie zal je:

  • een goede basis hebben om (eenvoudige) 3D-modellen te maken, toegepast op andere vakken (STEM, TO, chemie, Fysica etc);
  • een 3D model klaarmaken voor een 3D printer;
  • een 3D-model bekijken via een gratis AR applicatie op je smartphone.

113

Jouw code in het ruimtestation ISS (voor totale beginners)

Astro Pi Mission Zero met Python

Na deze sessie zal je:

  • De beginnersoefening van Astro Pi (Mission Zero) in detail begrijpen en gemakkelijk zelf kunnen uitvoeren met je leerlingen.
  • Kennis hebben van het aanbod van ESERO Belgium 'Ruimtevaart in je klas' (lesmateriaal, STEM projecten en nascholingen).
  • Goed begrijpen wat volgende STEM projecten inhouden en hoe je kan deelnemen:
    • Astro Pi Mission Zero (beginners).
    • Astro Pi Mission Space Lab (gevorderden).
    • CanSat - Lanceer je satelliet in een blikje.
    • ASGAR…

115

Differentiatie met AI - Een efficiënte combo

Bereik elke leerling op een haalbare manier dankzij AI-toepassingen

Na deze sessie zal je 

  • enkele nuttige AI-tools kennen om in te zetten voor differentiatie;
  • zelf aan de slag kunnen om differentiatie voor jouw klasgroep(en) met AI haalbaar te maken;
  • naar huis gaan met je eigen gedifferentieerd lesmateriaal.

116

Nuttig inzetten van XR (AR en VR)

Breng je lesmateriaal tot leven!

Na deze sessie kan/ken je: 

  • de ontstaansgeschiedenis van VR en AR; 

  • het verschil tussen VR, AR, MR (Mixed Reality) en XR (Extended Reality); 

  • AR-objecten projecteren; 

  • een breed scala aan educatieve apps; 

  • YouTube gebruiken om 360°-beelden te bekijken; 

  • tools en handvaten om eigen lessen interactiever te maken met behulp van VR en AR. 


118

Effectieve werkvormen bij (a)synchroon online leren

Maak met effectieve digitale werkvormen je online lessen dynamischer

Na deze sessie zal je:

  • weten hoe je cursisten actief en betrokken houdt, zowel in live online lessen als bij asynchroon afstandsonderwijs;
  • digitale tools en werkvormen kunnen inzetten die interactie, motivatie en samenwerking stimuleren;
  • begrijpen hoe het UDL-kader (Universal Design for Learning) helpt om elk type leerproces inclusiever en toegankelijker te maken;
  • zelf geoefend hebben met verschillende toepassingen en deze kunnen vertalen naar je eigen lescontext;
  • naar huis gaan met prakt…

120

Canva voor beginners

De ontwerp-superkracht die elke leerkracht nodig heeft!

Na deze sessie zal je in een mum van tijd verbluffend mooie en effectieve werkblaadjes, posters én visuele ondersteuning voor je lessen.


121

Ontwerp je eigen digitale escape room met Canva

Canva AI + coding + apps + sites = interactieve les!

Deze sessie is volzet.

Na deze workshop heb je een duidelijk overzicht van de verschillende (AI-)mogelijkheden binnen Canva om zelf een escaperoom te ontwerpen.

We zullen aan de slag gaan met onder andere:

  • Canva websites
  • Canva coding
  • Canva apps
  • Canva AI

Doordat je tijdens de sessie ook zelf een escaperoom hebt gespeeld, ontdek je meteen welke soorten opdrachten jou het meest aanspreken – en welke het best passen bij jouw leerlingen.


122

Maak je eigen banner folder infographic presentatie met Canva

Visuele communicatie in het onderwijs: van ideeën naar aantrekkelijk

Na deelname zal je:

  • de basisfuncties van Canva onder de knie hebben en visuele content kunnen maken;
  • ontwerpprincipes toepassen om visueel aantrekkelijke materialen te ontwerpen;
  • lesplannen, werkbladen en andere educatieve hulpmiddelen kunnen opmaken;
  • boeiende presentaties kunnen creëren met geavanceerde elementen;
  • posters, flashcards en infographics kunnen maken voor onderwijsdoeleinden;
  • effectief kunnen samenwerken en ontwerpen delen binnen Canva;
  • slimmer en efficiënter kunn…

125

Je eigen AI-assistent met Google NotebookLM

AI gebruiken met zelf gekozen bronnen

Na deze sessie zal je je eigen gekozen bronnen zoals PDF, Mp3's, Google Document, Word-document, Youtube-filmpjes, websites of gekopieerde tekst, kunnen gebruiken als start van talrijke AI-processen. 

Je eigen digitale 'knipselsmappen' eindelijk snel en overzichtelijk laten verwerken. 

Leerplandoelen omzetten naar concrete lesdoelen. Je zelfgemaakte lesbundels aftoetsen aan die leerplannen. Lesplannen ontwikkelen rond lesdoelen. Een boek samenvatten als podcast of video e…


126

Geef jouw oudere computer een nieuw en jong leven

5 oplossingen voor PC's die Windows 11 niet ondersteunen

Na deze sessie zal je jouw oudere PC opnieuw draaien als nieuw in een vernieuwd jasje.  


130

Basics van Excel in tijden van AI

Wat heb je nog nodig om het meeste uit je tools te kunnen halen?

Na deze sessie zal je:

  • inzien hoe de komst van A.I. het aanleren van datageletterdheid toeneemt en tegelijkertijd duidelijk maakt dat er in veel gevallen een andere aanpak nodig is dan voorheen.
  • je zal een praktische toolkit ter beschikking hebben om de datageletterdheid met je leerlingen/collega's te oefenen.
  • weten welke rol de licentie-types van Microsoft spelen in de functionaliteiten die we ter beschikking krijgen in M365 (en ook weten welke alternatieven er zijn indien er geen Copi…

131

Interactieve (AI) dashboards maken in Excel: Visuele dataweergave

Amper gekend, maar heel handig om informatie te structureren

Dit is geen basisopleiding!
Heel goede kennis van Excel en al eens gewerkt hebben met draaitabellen is zeker nodig.


TIP: Volg de workshop Excel Draaitabellen in de voormiddag.

 


132

Model driven Powerapps

Je eigen business app met weinig code

Na deze sessie:

  • zal je weten wat model driven powerapps zijn en hoe je ze op je school kan toepassen;
  • Je zal weten wat het verschil is met canvas powerapps en hoe je ze samen integreert;
  • heb je zelf je eerste eenvoudige model driven powerapp gemaakt en heb je zin om er verder aan te werken. 

133

Microsoft Teams en OneNote/ClassNotebook

Krachtige apps van Microsoft: Teams en OneNote/ClassNotebook

Na deze sessie ben je als leerkracht in staat om:

  • Microsoft Teams en OneNote/ClassNotebook effectief in te zetten in je klaspraktijk;
  • stap voor stap je lessen te structureren, het contact met leerlingen te verbeteren en samenwerking te bevorderen met behulp van digitale tools;
  • lesmateriaal digitaal aan te bieden, de voortgang van leerlingen te volgen en hen efficiënt van feedback te voorzien;
  • Teams en OneNote naadloos te integreren in je dagelijkse onderwijspraktijk, waardoor je lesse…

134

Basisconcepten van PowerShell voor gevorderden

In deze sessie leer de je kracht van Powershell kennen en toepassen

Na deze korte inleiding heb je een vuurdoop PowerShell achter de rug. Je hebt een goede basis waarmee je verder zelf kan experimenteren. Deze basis zal je helpen om scirpts beter te leren "lezen" en "begrijpen". Je beschik eveneens over allerlei voorbeeldscripts die inzetbaar zijn binnen je schoolomgeving. 


135

Apps in de kleuterklas

Spelend leren met tablets bij kleuters

Na deze sessie zal je:

  • zelf aan de slag kunnen gaan met de kleuters;
  • inspiratie hebben om de tablets actiever te gebruiken in de klas.

136

Creatief aan de slag met de iPad in de lagere school

Keynote - Clips - iMovie - GarageBand - Pages- freeform - numbers

Na deze sessie zal je:

  • onmiddellijk aan de slag kunnen gaan met de voorbeelden en de aangeboden linken;
  • via de aangeboden linken (via QR-codes) ondersteunende videofragmenten kunnen gebruiken voor jezelf en delen met collega's;
  • extra digitaal materiaal aangeboden krijgen om inspiratie op te doen;
  • vooral de iPad een creatieve invulling kunnen geven die past in je curriculum en aanvoelt als een meerwaarde voor je praktijk;
  • veelvoorkomende praktijkprobleempjes oplossen (pr…