33. Leren programmeren met gratis software: LiveCode

Basisprincipes programmeertechnieken adhv oefeningen uit 5º ASO

Inhoud

Inleiding

LiveCode is een kosteloos pakket, geschikt voor zowel eenvoudige als complexe toepassingen. Het is ook een geschikt leermiddel om de basisprincipes programmeren mee aan te brengen.

Inhoud

Behalve voor echte whiz-kids is een programmeeromgeving als Python, C++ of Java te hoog gegrepen in het secundair onderwijs. Een aantrekkelijk alternatief is LiveCode.

LiveCode vindt zijn wortels in HyperCard, indertijd populair op Macintosh-computers. Sindsdien is de software vele malen krachtiger geworden en ook beschikbaar gemaakt voor Windows en Linux. Bovendien is de basisversie op dit ogenblik kosteloos te downloaden

Met LiveCode bouw je ‘stacks’ (stapels) van kaarten; dezelfde metafoor dus zoals die ook in PowerPoint wordt gebruikt. Op die kaarten plaats je objecten als velden en knoppen. Elk object kan een script bevatten waarin je instructies opneemt die worden uitgevoerd als er een bepaalde ‘event’ plaatsvindt (bijvoorbeeld een muisklik op een knop).

De LiveCode-taal bevat alle elementen van een volwaardige programmeertaal, zodat je er complexe algoritmen mee kunt opbouwen. Anderzijds was de oorspronkelijke opzet van de ontwikkelaars ervan een taal te ontwikkelen die zo dicht mogelijk aansluit bij het gewone Engels. Dat maakt de taal weliswaar minder compact dan bijvoorbeeld C++ maar verhoogt, zeker voor beginnende programmeurs, de begrijpbaarheid. Het is dus een geschikt platform om de basisprincipes van programmeertechnieken mee te leren.

Een algoritme is altijd opgebouwd uit een combinatie van op zich eenvoudige structuren: sequentie, selectie en iteratie. Aan de hand van een reeks eenvoudige oefeningen leren leerlingen hoe ze die formuleren. Ze leren ook een programma op te splitsen in procedures en functies. Tenslotte komt het lezen en schrijven van externe bestanden aan bod.

In deze sessie leer je hoe je een LiveCode-stack met diverse objecten maakt en demonstreren we de werking ervan aan de hand van enkele eenvoudige oefeningen, zoals ik die ook mijn leerlingen in de klas laat maken.

Resultaat

Na deze sessie zal je weten hoe je een LiveCode-stack maakt en de basisprincipes van programmeertechnieken toepast. Je leert die in enkele eenvoudige oefeningen. Dit zijn voorbeelden uit lessen programmeren voor leerlingen van een vijfde jaar ASO.

Voorkennis

Verplichte kennis

Basisvaardigheden computergebruik.

Basiskennis Engels.

 

Meegenomen kennis

Leren programmeren vergt enig abstract inzicht. Het is immers toegepast probleemoplossend redeneren. Ervaring daarmee, bijvoorbeeld in wiskunde-oefeningen, is dus een pluspunt.

Wie al ooit met PowerPoint presentaties heeft gemaakt, begrijpt meteen hoe je in LiveCode kaarten met knoppen en velden opbouwt tot een ‘stack’ (stapel).

Omdat de syllabus nogal omvangrijk is, vragen we aan deelnemers aan deze sessie die zelf op voorhand te downloaden en af te drukken (of als pdf-bestand op een tablet mee te brengen).

Sites

Syllabus ‘Programmeren in LiveCode'

Download gratis versie van LiveCode

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
Uit:
  • Secundair/Voortgezet onderwijs
  • Hoger onderwijs

Thema's

  • Secundair onderwijs
  • Programmeren

Tijdstip

Voormiddag (10u00-12u30)
Lokaal: G215
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 8 bezet zijn.

Vorm

Workshop

Mee te brengen

Het besturingssysteem mag Windows, Mac of Linux zijn. 

1.
Als je je laptop meebrengt, is het noodzakelijk om Livecode (versie: Community) zelf op voorhand te installeren.

2.
Gelieve op voorhand de syllabus te downloaden en ofwel op tablet mee te brengen ofwel af te drukken.

Lesgever

Rik Palmans
Lees meer over de expertise van Rik.


Korte titel : Livecode

Deze pagina werd al 2693 keer bekeken