28. Actieve (gratis) ICT-toepassingen kiezen voor je klaspraktijk

We passen digitale didactiek toe met activerende tools adhv TPACK

Inhoud

Inleiding

Digitale didactiek toepassen en kennismaken met laagdrempelige activerende tools die het ICT-gebruik verhogen in de dagdagelijkse klaspraktijk. Stil staan bij activerende tools en geen passief (video laten zien, nieuwsuitzending bekijken,…..) gebruik van ICT.

Inhoud

Aan de hand van het TPACK-model ICT-werkvormen uitkiezen voor je eigen lessituatie. Van elke ICT-werkvorm worden concrete toepassingen (uit de algemene vakken zoals Nederlands, wiskunde, PAV, aardrijkskunde, geschiedenis,...) besproken en aangeleerd aan de hand van enkele gratis, online tools. 

Resultaat

Na deze sessie zal je:

  • een ICT-werkvorm kunnen uitkiezen afhankelijk van je te bereiken lesdoelen en klassituatie;
  • ICT actief leren inzetten in de klas;
  • enkel gratis, online tools kunnen gebruiken voor een ICT-werkvorm of voor het aanmaken van didactisch materiaal voor jouw lessituatie.

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Verplichte kennis

Basisvaardigheden computergebruik en internet.

Lesmateriaal

Syllabus

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-co√∂rdinator
  • Pedagogisch begeleider
Uit:
  • Secundair/Voortgezet onderwijs: Algemene vakken
  • Hoger onderwijs
  • Volwasseneneducatie

Thema's

  • ICT in je klas of vak
  • Secundair onderwijs

Tijdstip

Voormiddag (10u00-12u30)
Lokaal: D103
Er zijn 25 plaatsen waarvan er 21 bezet zijn.

Vorm

Workshop

Mee te brengen

iHet besturingssysteem mag Windows, Mac of Linux zijn. 

Zorg er voor dat je deze browsers op voorhand hebt geïnstalleerd: 

Zorg ervoor dat Flash Player in je browser werkt:

TODO: Test Flashplayer in je browser.

Zorg er ook voor dat je Java-toepassingen kan afspelen in je browser.

TODO: Test Java in je browser.

Tenslotte installeer je ook Acrobat Reader, zodat je PDF's kan bekijken.

 

Lesgever

Karine De Gendt
Lees meer over de expertise van Karine.


Korte titel : ICT-klastoepassingen

Deze pagina werd al 2217 keer bekeken