15. Gebruik van eigen audio- en video-opnames in het taalonderwijs

Spreekvaardigheid (Taalonderwijs)

Inhoud

Inleiding

Het gebruik van audio en video om de spreekvaardigheid te oefenen in het taalonderwijs lijkt ons zeer nuttig, vooral vanwege de populariteit en het gemakkelijk gebruik van de digitale media. Eigen audio opnames geven aan studenten en leerkrachten de nodige controle en autonomie om een kwalitatieve praktijk (studenten) en feedback (leerkrachten) te doen door zijn technische kenmerken (herhalen, terugspoelen, aandachtig luisteren).

Inhoud

Aan de hand van een casus tonen wij hoe het gebruik van eigen audio- (en video-)opnames in het taalonderwijs kan helpen om de uitspraak en spreekvaardigheid te oefenen. Hierover zullen we een aantal toepassingen zien.  

Resultaat

Na deze sessie zal je:

  • Leren om jouw eigen opnames maken (uw eigen stem) om uitspraakoefeningen te maken en om feedback te geven.
  • Leren om met het gratis programma Audacity te werken om feedback te geven.
  • Een overzicht  hebben van andere online toepassingen voor audio opnames (vb: Chirbit, .Vocaroo).

   

Voorkennis

Verplichte kennis

Basisvaardigheden computergebruik en internet.

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
Uit:
  • Secundair/Voortgezet onderwijs: Leerkracht talen
  • Hoger onderwijs
  • Volwasseneneducatie: Leerkracht talen (in het bijzonder leerkrachten Spaans)

Thema's

  • ICT in je klas of vak
  • Secundair onderwijs

Tijdstip

Voormiddag (10u00-12u30)
Lokaal: G213
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 11 bezet zijn.

Vorm

Workshop

Mee te brengen

Breng zeker een hoofdtelefoon met microfoon mee.

Lesgever

Manuela Crespo
Lees meer over de expertise van Manuela.


Korte titel : Audio Video in Taal

Deze pagina werd al 2014 keer bekeken