113. Een eigen leeromgeving beheren is efficiënter

Deze sessie is geannuleerd.

Hoe vrije software je kan helpen het beheer te vereenvoudigen

Inhoud

Inleiding

Sinds 2006 gebruiken we in onze scholengemeenschap een vrije leeromgeving. Deze leeromgeving is via een eigen plug-in aan de behoefte van de school aangepast en is uitgebreid tot een totaalportaal van de scholengemeenschap. Zo hebben we bijvoorbeeld al sinds 2006 een digitale schoolagenda, sinds 2008 een LVS, enz...

In tegenstelling tot wat men vermoedt, brengt het beheer van een eigen leeromgeving niet noodzakelijk meer werk met zich mee, wel integendeel. Vrije/opensource software betekent immers niet alleen gratis, maar eveneens dat je die kan aanpassen, kan uitbreiden. Hierdoor kan je bijvoorbeeld het beheer vereenvoudigen, één maal een extra inspanning om nadien sneller en eenvoudiger bepaalde beheerstaken uit te voeren.

Dergelijk project is nooit af en is continue beweging. Met deze getuigenis willen we tonen waar we vandaag staan... misschien het vertrek punt voor jou.

Inhoud

Een leeromgeving is vandaag meer dan enkel een leeromgeving. De leeromgeving wordt aangevuld met leerlingvolgsysteem, VOET registratie, Elektronische schoolagenda, uurrooster, lesrooster, reserverings tool, ICT helpdesk, rapport, communicatie kanaal, signage enz...

Dikwijls zijn al deze extra modules betalend, die dan ook nog eens extra beheer vragen.

In deze sessie is een geïnstalleerde Chamilo LCMS leeromgeving met plugin het startpunt. We vertrekken met één gebruiker de administrator en we eindigen in 2,5u  met een kant en klaar leerplatform voor 2 scholen van elk ca 400 leerlingen en 120 personeelsleden. Met uurrooster, schoolagenda, reserveringsrooster, LVS, VOET registratie, ICT helpdesk, en nog veel meer, klaar voor gebruik.

Bij het configureren zal duidelijk worden wat door middel van de plug-in aan de leeromgeving is toegevoegd en waarom het een totaal platform wordt.

Het is onmogelijk om alle mogelijkheden van de leeromgeving en van de plug-in in deze sessie uit de doeken te doen. We gaan daarom vooral dieper in op de plug-in, die van de Chamilo LCMS leeromgeving een totaal oplossing maakt, aangepast aan de behoefte van de school.

Vanaf dit moment zal het verdere verloop van de sessie door middel van vragen gestuurd kunnen worden:

  • Vraag je je af hoe het zit met de back-up van data?

  • Of wil je wat meer weten over de voor en nadelen van hoe en waar je de leeromgeving plaatst?

  • Hoe zit het met privacy van de gegevens, van het LVS bijvoorbeeld?

  • Of wil je nog een aantal mogelijkheden van de leeromgeving zien?

  • 'In de cloud', 'private cloud', of 'private'?

Dat kan...

Resultaat

Na deze sessie ben je overtuigd dat een eigen leermogeving niet alleen minder kost, maar ook nog eens minder ICT-uren vergen voor het beheer.

Een vrije eigen leeromgeving met LVS, VOET-registratie, ICT helpdesk , uurrooster, schoolagenda,... door de informatie intelligent te (her)gebruiken vergt minder werk, dan de commerciële varianten...

In plaats van alles in de cloud te plaatsen, je zorgen te maken over privacy en backup, je internet verbinding te stressen, zet je een eigen private cloud in de school. Op die manier heb je controle over privacy en backup. Hebben de leerlingen in de school aan gigabit snelheden toegang tot hun leeromgeving op de momenten dat het nodig.  En is de leeromgeving toch deel van "the cloud" en dus toegankelijk van thuis.

Je zal weten waar je terecht kan voor meer informatie i.v.m. deze mogelijkheden en hoe je dit kan aanpakken.

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Meegenomen kennis

Je weet wat het beheer van een leeromgeving inhoudt.

Je weet wat de behoefte is van de school/scholengemeenschap wat betreft informatie en communicatie.

 

Sites

Chamilo LCMS Connect

OpenELO

Interessant voor

  • Directie - Administratie
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Technisch ICT-coördinator
Uit:
  • Secundair/Voortgezet onderwijs

Thema's

  • Partners ICTdag
  • Secundair onderwijs
  • ELO
  • Open bron

Tijdstip

Namiddag (14u00-16u30)
Lokaal: 53
Er kan niet ingeschreven worden voor deze sessie omdat ze geannuleerd is.

Vorm

Presentatie

Lesgever

Ludwig Theunis
Lees meer over de expertise van Ludwig.


Korte titel : Eigen leeromgeving

Deze pagina werd al 2055 keer bekeken