82. Differentiatie en de leraar als coach in Algemene Vorming

ICT en digiborden voor Algemene Vorming in (D)BSO

Inhoud

Inleiding

Algemene vorming in het (D)BSO vraagt naar afwisseling, interactie, praktische bruikbaarheid. Dus moeten we onze jongeren zo snel mogelijk aan het werk zetten, eerder dan theorieën te verkondigen. Een beknopte dagplanning, korte gevarieerde opdrachten en veel activiteit op maat van onze jongeren is noodzakelijk.
Dat proberen we te bereiken door verschillende moderne communicatiemiddelen in te zetten: onze pc's en het digibord nemen een centrale plaats in.
Daarnaast is er ruimte voor individueel en groepswerk.  Onze pc's zijn uitgerust met netwerk- en internettoegang, de jongeren beschikken over hun eigen netwerkmap. Het digibord is een Smartboard met bijbehorende software. We geven je een kijkje in onze klaspraktijk en hopen zo vele samenwerkingsverbanden te kunnen leggen.

Inhoud

We geven u een beeld van hoe wij een hele dag algemene vorming invullen. We gaan dan inzoemen op  hoe we digitale hulmiddelen zo gericht mogelijk kunnen inzetten om de dag boeiend en interactief te houden.
We gaan ook kijken hoe de inrichting van ons lokaal en ict kunnen helpen om een gedifferentieerd aanbod te bieden aan onze leerlingen.
Door zo te werken zorgen we ervoor dat de leraar meer als coach gaat fungeren en dat ict ons ondersteund om de leerlingen de juiste richtingen aan te duiden.

In onze klaspraktijk gaan we op ict gebied aan de slag met

  • smartboard lessen
    notebook 11
  • evaluatietoels om de leerdoelen tijdens de les te evalueren.
  • office 2010
  • google drive
  • google sites
  • google docs
  • games voor het beroepsonderwijs

Door jullie kritische blik op onze presentatie hopen we natuurlijk een leuke samenwerking te krijgen en kunnen we in het deeltijds onderwijs meer overkoepelend gaan werken.

 

 

Resultaat

Na deze sessie zal je een idee hebben hoe je een dag of groot project van algemene vorming kan indelen met gebruik van pc, internet en digibord. Je zal de jongeren beter bij de les kunnen betrekken  en aan de hand van multimedia tools ongelofelijk kunnen differentiëren.  Je zorgt als coach voor afwisseling en diepgang door de jongeren zelf aan het werk te zetten en het proces te begeleiden. En we hopen met deze sessie ook op  verschillende samenwerkingsverbanden.

Voorkennis

Verplichte kennis

Een degelijk beeld hebben van de leerlingen en de lespraktijk in het beroepsonderwijs.

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

Interessant voor

  • Iedereen
Uit:
  • Secundair/Voortgezet onderwijs
  • Hoger onderwijs
  • Volwasseneneducatie

Thema's

  • ICT in je klas of vak
  • Secundair onderwijs
  • Digiborden

Tijdstip

Namiddag (14u00-16u30)
Lokaal: HHH H0.02
Er zijn 34 plaatsen waarvan er 11 bezet zijn.

Vorm

Presentatie

Lesgever

Joris Van Waes
Lees meer over de expertise van Joris.


Korte titel : Leraar als coach

Deze pagina werd al 1970 keer bekeken