61. pICTos - Plannen van ICT op school

Een instrument om je ICT-beleidsplan als school uit te werken

Inhoud

Inleiding

Vanaf 1 september 2007 gelden in het basisonderwijs en in de eerste graad secundair onderwijs nieuwe vakoverschrijdende eindtermen en ontwikkelingsdoelen. Deze moeten een kader scheppen van minimale verwachtingen waaraan elke school en elke leerling moet voldoen, om de kloof te overbruggen tussen de voorlopers en de scholen waar ICT nog niet vanzelfsprekend is.
Uiteraard zal het bepalen van ICT-eindtermen en ontwikkelingsdoelen niet volstaan om binnen de school tot een geïntegreerd ICT-beleid te komen. Scholen zullen ook een echt ICT-beleid moeten voeren. Ze zullen in de eerste plaats pedagogisch-didactische keuzes moeten maken over hoe ze ICT gericht en efficiënt gebruiken in de lessen. En verder de juiste beslissingen nemen over de aankoop van hard- en software, een navormingsbeleid voor de leraren, de inrichting van klassen met ICT-infrastructuur, enz. Daarom is het belangrijk dat elke school een goed doordachte visie formuleert over de integratie van ICT. Om onderwijsinstellingen daarin te ondersteunen werd een instrument ontwikkeld – pICTos (plannen van ICT op school) - waarmee scholen zichzelf kunnen evalueren op het vlak van ICT.
 
Inhoud

pICTos is een online omgeving die ontworpen is om te gebruiken in het breder nascholingskader rond ICT, visie en beleid. De ontwerpers van pICTos hebben speciale aandacht besteed aan de gebruiksvriendelijkheid: men hoeft geen ICT-expert te zijn om met pICTos te kunnen werken.
Het doel van pICTos bestaat erin scholen een concreet instrument te bieden om een ICT-beleidsplan uit te werken op maat van de school. Dit plan omvat een beschrijving van de overkoepelende visie van de school op de rol van ICT voor het leren en onderwijzen, waarbij men de actuele versus de wenselijke situatie in kaart gaat brengen, zowel voor wat betreft de ICT-uitrusting als voor het ICT-curriculum. Aan de hand van de antwoorden op een ICT-implementatie-checklist bekomt men een overzicht van de wenselijke acties gericht op een verdere ICT-professionalisering van het schoolteam en kan men afspraken maken over de organisatie van de ICT-werking op school, eventueel via werkvormen die via een ICT-leerlijn worden uitgetekend in de tijd.

Resultaat

Na deze sessie zal je een overzicht hebben van de mogelijkheden die dit on-line instrument kan bieden voor de uitwerking van je eigen ICT-beleidsplan op school

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Meegenomen kennis

Kennis van de nieuwe vakoverschrijdende eindtermen en ontwikkelingsdoelen

Lesmateriaal

Syllabus

Sites

ICT-beleidstool

ICT-eindtermen op KlasCement

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Directie - Administratie
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8
  • Secundair/Voortgezet onderwijs: Enkel voor de eerste graad!

Thema's

  • Project
  • ICT-eindtermen
  • ICT-beleid

Tijdstip

Voormiddag (10u00-12u30)
Lokaal: Flos Campi -1.29
Er zijn 16 plaatsen waarvan er 11 bezet zijn.

Vorm

Workshop

Mee te brengen

pICTos is een online Flash-applicatie. Je hebt dus een browser nodig waarin Flash goed werkt. Je kan dat via deze site testen: http://bubblemark.com.

Lesgever

Francois van damme
Lees meer over de expertise van Francois.


Korte titel : pICTos Beleidstool

Deze pagina werd al 2117 keer bekeken