83. Hoe maken leerlingen een toffe reportage

... en hoe begeleid je dat proces ?

Inhoud

Inleiding

Hoe maak je een boeiende reportage over een de schoolkoks, de geboorte van een nieuw konijn in de klas, en andere faits divers? Als het komkommertijd is, moeten journalisten hun reportages zelf sappiger maken. Je leert hier hoe zò filmen en monteren dat het voorpaginanieuws wordt ! Zeer bruikbaar in de klas !

Inhoud

Wij kruipen zelf even in de rol van leerling. In groepjes maak je een korte reportage over iets in/rond het gebouw. Al doende leer je werken met de camera en een eenvoudig videomontageprogramma. Eenvoudige én gekke ideeën mogen aan bod komen. Na afloop krijg je de lesvoorbereiding mee, zodat je er zelf mee aan de slag kan in de klas.

Resultaat

Na deze sessie zal je:

  • leuke en bruikbare beelden kunnen filmen met een videocamera.
  • de beelden kunnen monteren tot een kort filmpje.
  • inzicht krijgen in de opbouw van een kunstzinnige activiteit.
  • systemen kennen die de creatieve inbreng van de leerlingen verhogen.

Voorkennis

Verplichte kennis

Basisvaardigheden computergebruik :

  • gebruik van toetsenbord en muis.
  • openen en sluiten van een programma.

Lesmateriaal

Syllabus

iedere deelnemer krijgt een uitgeschreven lesvoorbereiding voor het begeleiden van een gelijkaardige activiteit in de klas.

Sites

Mooss vzw

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Technisch ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
  • Inspectie
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8
  • Secundair/Voortgezet onderwijs

Thema's

  • Partners ICTdag
  • Apple
  • Audiovisueel

Tijdstip

Namiddag (14u10-16u40)
Lokaal: B305
Er zijn 16 plaatsen waarvan er 13 bezet zijn.

Vorm

Workshop

Lesgever

Iris Verhoeyen
Lees meer over de expertise van Iris.


Korte titel : Reportage

Deze pagina werd al 2469 keer bekeken