68. Publiceren van gegevens uit schoolonline op uw publieke website

Schoolonline: Uw totaalpakket op maat

Inhoud

Schoolonline is een online-softwarepakket, speciaal ontwikkeld voor scholen in het basis- en secundair onderwijs die kiezen voor een doorgedreven ICT-integratie. Het is een totaalpakket met verschillende (zelf te kiezen!) modules zoals rapportering, kind- en kleuter volgsysteem, administratie, communicatie en agenda, reservatiebeheer, enz.

Deze sessie handelt specifiek over het gebruik van de schoolonline module "communicatie en agenda". De module "communicatie en agenda" biedt een voledig waaier aan functionaliteiten om de communicatie in uw school en met leerlingen en ouders vlot en transparant te laten verlopen. 

Voor de communicatie binnen de school maakt schoolonline gebruik van een intern berichtensysteem, een digitale map voor het delen van documenten, discussiefora en een online agenda voor de leerkrachten.

Voor de communicatie met ouders en leerlingen biedt schoolonline, naast de meer traditionele manier van mailen, een aantal recent ontwikkelde functionaliteiten aan. 

Zo kan de school voor ouders een persoonlijke account aanmaken zodat zij in schoolonline kunnen inloggen en bijvoorbeeld het puntenboek en de rapporten van zoon/dochter raadplegen. De school kan ook voor leerlingen een persoonlijke account aanmaken zodat zij in schoolonline kunnen inloggen en ook de zelf-beoordeling van attitudes, in het kader van de attituderapportering kunnen uitvoeren. 

Schoolonline biedt tevens de mogelijkheid om bepaalde gegevens van het systeem te publiceren op uw publieke website in een door u aanpasbare layout. U bepaalt zelf welke gegevens u wenst beschikbaar te stellen en in welke layout u die wenst te krijgen. Schoolonline garandeert op deze manier een continue en beveiligde synchronisatie tussen de gegevens in schoolonline en de gegevens die verschijnen op uw publieke website.

Bijvoorbeeld, op basis van de agenda’s van de leerkrachten kunnen toetsenroosters van de leerlingen gecreëerd worden. Deze kalenders kunnen vervolgens in een handomdraai gepubliceerd worden naar bijvoorbeeld de publieke website van uw school. Ook het aanmaken en publiceren van bijvoorbeeld een activiteitenkalender, een klas of personeelslijsten, oudercontactgegevens, enzovoort. - en dit alles in een door u aan te passen layout - behoren tot de mogelijkheden. Op die manier is ook uw communicatie met de collega's, leerlingen en ouders volledig up-to-date.

Resultaat

Tijdens deze sessie hebt u gezien hoe schoolonline kan worden ingezet voor de communicatie tussen collega's en voor de communicatie tussen de school en de ouders/leerlingen.

Tijdens deze sessie hebt u gezien hoe u bepaalde informatie uit schoolonline in real-time op een beveiligde manier beschikbaar kan stellen op uw publieke website.

Na deze sessie heb je een duidelijk beeld van de mogelijkheden van de module "communicatie en agenda". Je hebt gezien hoe de verschillende gebruikersgroepen (leerkrachten, directie, ICT, secretariaat, enz.) elk op basis van hun toegewezen rechten gegevens in scoolonline kunnen raadplegen en aanvullen.

Na deze sessie heb je een duidelijk inzicht in de verschillende modules van schoolonline. Je kent de mogelijkheden van elke module en weet hoe de verschillende modules interageren.

Tijdens deze sessie heb je een antwoord gekegen op de vraag hoe schoolonline tegemoet kan komen aan de specifieke eisen van jouw school.

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Verplichte kennis

  • Basisvaardigheden computergebruik en internet

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

Sites

schoolonline

Interessant voor

  • Iedereen
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8
  • Secundair/Voortgezet onderwijs

Thema's

  • Partners ICTdag
  • Administratief
  • Multifunctioneel
  • Secundair onderwijs
  • ELO

Tijdstip

Namiddag (14u10-16u40)
Lokaal: B414
Er zijn 70 plaatsen waarvan er 9 bezet zijn.

Vorm

Presentatie

Lesgever

Jeroen Bekaert
Lees meer over de expertise van Jeroen.


Korte titel : Schoolonline (SO)

Deze pagina werd al 3066 keer bekeken