80. Geef je klas kleur: Vakoverschrijdend gebruik van de computer

Maak de brug tussen de leerlingen en leerkrachten kleiner!

Inhoud

Inleiding

De sessie zal opgedeeld worden in drie delen:

  • Vakoverschrijdend gebruik van de computer in de eerste graad
  • Ken je leerlingen op een andere manier
  • Hoe promoot je je school bij je leerlingen en naar buiten toe

Alle sessies zijn gebaseerd op basis van voorbeelden uit de praktijk. Tijdens het verloop van elke sessie kan men openlijk vragen stellen over hoe deze zijn toegepast in de praktijk.

Inhoud
  • Overlopen wat de ICT-doelstellingen zijn binnen het eerste jaar
  • De eerste les – invullen van een ICT-vragenlijst
  • Na één maand, “Mijn Hobby” Elke leerling start een blanco Word document op en in de loop van de komende weken zullen ze dit leren omvormen tot een mooi document. Ze gaan zelf hun teksten moeten zoeken via het internet, alsook hun beelden (of zelf meegebracht via USB-stick). Vervolgens werken wij hun geheel uit tot een mooi presentabel document waar aandacht wordt gegeven aan opmaak, inhoud, kleur, enz.
  • Dit document wordt dan tijdens de informaticales geëvalueerd en zal  dan tijdens de les Nederlands voorgedragen worden als een soort spreekbeurt.
  • Nadat dit afgewerkt is, wordt de inhoud van dit Word-document dan overgezet naar een PowerPoint presentatie. Hier moeten ze dan meer leren werken met kernwoorden.
  • Deze presentatie wordt dan tijdens de informaticales  geëvalueerd qua technische opzet en of ze het op een aangename manier kunnen presenteren.
  • Als laatste onderdeel gaan we ze leren omgaan met digitale beelden. We nemen van elke leerling een foto, leren ze een profiel op te maken in Word en ze van deze pagina dan een PDF laten aanmaken.
  • Vervolgens ze simpelweg via Word aanleren hoe ze een HTML pagina kunnen aanmaken en linken leggen naar hun profielen.
  • Als onderdeel hiervan is om een foto te leren bewerken zodoende ze deze op een correcte manier kunnen weergeven.
Ken je leerlingen op een andere manier
  • Dit is vooral gericht naar de leerlingen waarvan ik klastitularis van ben.
  • In het begin van het schooljaar nemen wij een paar leuke foto’s van hun.
  • Deze gaan we bewerken tot een mooi geheel op A5-formaat.
  • Bedoeling is om hiervan een recto/verso bladwijzer te maken.
  • Deze kan dan dienen om in hun agenda te steken.
  • Alle namen van de leerlingen zullen  tevens hierop geplaatst worden zodoende dit als herinnering kan bijgehouden worden.
  • Tevens op de achterzijde eventueel belangrijke data, gegevens, activiteiten en/of tips plaatsen.
  • Dit geheel plastificeren.
Hoe promoot je je school bij je leerlingen en naar buiten toe
  • Laat je school aan je leerlingen zien via een andere kant.
  • Dit kan perfect door de geplande initiatieven aan te kondigen via leuke posters.
  • Laat de andere leerlingen meegenieten van een activiteit uitgevoerd door een andere klas/graad.
  • Hang themaposters aan de schoolpoort. Dit geeft een aangenamer gevoel voor de leerlingen, maar ook voor de ouders die op bezoek komen.
  • Een beeld zegt zoveel meer dan een hele tekst.
  • Breng standaardisatie in je school, maar varia in je voorkomen.

Resultaat

De bedoeling is dat op het einde van deze driedelige sessie de deelnemers:

  • Wat tips kunnen meenemen over het spelenderwijs aanleren van bepaalde programma’s.
  • Ze aantonen dat de leerlingen zich belangrijk voelen bij het afwerken van HUN document en hun presentatie.
  • Ze laten werken met materiaal dat meer kan dat ze tot nu toe wisten.
  • Ze laten werken met hun inhoudelijke interesse.
  • Aantonen dat de les niet altijd in het lokaal moet gegeven worden. Digitale beeldtechnologie kan perfect buiten de klas gegeven worden. Je betrekt de leerlingen er direct bij omdat zij op dat moment de hoofdrol spelen. Achteraf kan ieder voor zich zijn beeld gaan bewerken tot een mooi eindresultaat.
  • Een voorstel aanbrengen op verschillende manieren kan gebeuren, al dan niet met inspraak door de leerlingen.
  • Je leerlingen kan aantonen dat er met jou als leerkracht op een aangename, ontdekkende, maar vooral correcte manier kan SAMEN gewerkt worden.
  • Je eigen schoolse activiteiten op een kleurrijke manier naar voor kan gebracht worden, en waarom niet doortrekken naar schoolniveau.
  • Er een verschil is tussen een affiche en een affiche!

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Meegenomen kennis

Kennis van:

  • Microsoft Office
  • aanmaken van een PDF
  • Windows in het algemeen
  • Kunnen werken met een browser
  • Weten hoe de school actueel in het daglicht komt

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Directie - Administratie
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Technisch ICT-coördinator
Uit:
  • Secundair/Voortgezet onderwijs

Thema's

  • ICT in de klas
  • Secundair onderwijs
  • ICT in je vak/leergebied

Tijdstip

Namiddag (14u10-16u40)
Lokaal: E119
Er zijn 70 plaatsen waarvan er 22 bezet zijn.

Vorm

Presentatie

Lesgever

Luc De Ridder
Lees meer over de expertise van Luc.


Korte titel : Geef je klas kleur

Deze pagina werd al 2507 keer bekeken