33. Een persoonlijke leeromgeving ontwikkelen met Web2.0 applicaties

Inhoud

Inleiding

Web2.0 heeft ervoor gezorgd dat we allemaal met elkaar verbonden zijn via KlasCement, Facebook, Netlog, Twitter of LinkedIn. De leerkracht van de toekomst werkt niet alleen binnen zijn eigen elektronische leeromgeving en met de collega's op school, maar deelt en leert met de gehele wereld.

Inhoud

Het internet, onze elektronische leeromgeving op school en websites zoals KlasCement leveren ons elke dag tonnen informatie en leermateriaal. Alle informatie bijhouden is onmogelijk. Daarom is het belangrijk dat we een eigen netwerk opbouwen waar we personen weerhouden waarvan we kunnen leren en waarmee we zelf informatie uitwisselen.

In deze sessie bekijken we wat een persoonlijke leeromgeving kan inhouden. Bij het opbouwen ervan bespreken we enkele web2.0 tools naar functionaliteit, maar ook naar gebruik als onderdeel van de persoonlijke leeromgeving.

Tenslotte besteden we ook aandacht aan het onderhouden en beheersbaar houden van de persoonlijke leeromgeving.

Resultaat

Na deze sessie zal je van start kunnen gaan met een eigen persoonlijke leeromgeving of deze verder kunnen uitbouwen.

Voorkennis

Verplichte kennis

  • Basisvaardigheden computergebruik en internet
  • Interesse om voor zichzelf een leeromgeving op het internet te ontwikkelen met web2.0 tools (= veel tijd online doorbrengen)

Lesmateriaal

Syllabus

Hand-outs van presentatie

Sites

Cindy De Smet

Interessant voor

  • Iedereen
Uit:
  • Kleuteronderwijs/Primair onderwijs groep 1-2
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8
  • Buitengewoon lager/Speciaal primair onderwijs
  • Secundair/Voortgezet onderwijs
  • Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs
  • Hoger onderwijs
  • Volwasseneneducatie

Thema's

  • ICT in de klas
  • ELO
  • Thema ICT-dag: Web 2.0

Tijdstip

Voormiddag (10u10-12u40)
Lokaal: D204
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 16 bezet zijn.

Vorm

Workshop

Lesgever

Cindy De Smet
Lees meer over de expertise van Cindy.


Korte titel : Web2.0 applicaties

Deze pagina werd al 3009 keer bekeken