4411. Waarom we voor ICT-onderwijs niet per se informatici nodig hebben

Hoe geven we de informaticaleerdoelen (weer) een plek op school?

Inhoud

Inleiding

Het vak Informatica is in crisis. Het aantal scholen dat het geeft is de afgelopen jaren (in Nederland) schrikbarend afgenomen, terwijl de vraag naar kennis van het vak groter is dan ooit. Wat kunnen we doen om het vak weer populair te maken? De leerdoelen zijn prima, maar moet het nog wel Informatica heten? Maar de belangrijkste vraag: wie gaat het vak geven? Heb je wel een informaticaopleiding nodig om het te geven? Ik denk van niet, en hoop jullie te inspireren om het vak als ontwerpvak te benaderen. En ontwerpers te zoeken die het mee groot willen maken.

Inhoud

Ik wil jullie meenemen met een persoonlijk verhaal, hoe ik vanuit de Architectuur (bouw) nu Informatica sta te geven, en waarom ik denk dat dit heel goed werkt. Dit wil ik afsluiten met een gesprek met het werkveld. Wat zouden we kunnen doen om het vak weer op meer scholen een plek te geven?

Resultaat

Na deze sessie zal je anders kijken naar wat het vak Informatica in een leraar nodig heeft. En waarom je die niet op de lerarenopleiding zult vinden, maar elders moet zoeken. En dat er werk aan de winkel is voor de inspectie om het vak meer bewegingsruimte te geven voordat het verdwijnt.

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Directie - Administratie
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
  • Inspectie
Uit:
  • Secundair/Voortgezet onderwijs

Thema's

  • ICT in je klas of vak
  • Secundair onderwijs

Tijdstip

Dag 4 Tijdslot 4 (6 mei 15:30 - 16:00)
Kostprijs: € 9
Er zijn 16 plaatsen waarvan er 7 bezet zijn.
Voor deze sessie wil ik me graag

Vorm

Live presentatie of demo

Lesgever

Martijn Koch
Lees meer over de expertise van Martijn.


Korte titel : Informatici nodig?

Deze pagina werd al 117 keer bekeken