Lijst met alle sessies

STAP 1: Maak je keuze!

In de voormiddag volgt iedereen de plenaire keynotes.

In de namiddag (14:00 tot 16:30) kan je nog een praktische hands-on workshop of een presentatie bijwonen.
Kies hieronder je eerste voorkeur voor de namiddag en kies minstens één reservesessie, je tweede keuze.

STAP 2: Schrijf in!

Heb je je keuze gemaakt? Schijf dan in!

Tweet jouw indruk over het aanbod @ictdag met #ictdag32. Vragen? Mail ons.

Handleiding bij onderstaand overzicht

Klik op de titel van een sessie om de inhoud, doelgroep en voorkennis te weten.
Klik op een label, thema, functie of vorm om de sessies te filteren zodat je bvb. enkel de workshops of de nieuwe sessies eruit filtert.
Gebruik de snelzoeker via trefwoorden om een sessie over een bepaald onderwerp te zoeken.

Kijk goed na of je inschrijft voor een presentatie  of een workshop .

Momenteel bekijk je : Alle sessies

1

VOORMIDDAG: PLENAIR - Verschillende inspirerende keynotes

Uitdagingen voor onderwijs in het digitale tijdperk

Na deze sessie zal je rond diverse thema's een hoop ideeën hebben om toe te passen in je klas of in je school.

Jouw (kleine) onderwijsinnovatie start hier!


2

Makerspace op school: Aanpak en educatieve mogelijkheden

Laagdrempelige kennismaking met STEM/STEAM & maakonderwijs

Deze sessie is volzet.

  • Je zal kennis gemaakt hebben met allerlei technologieën om het te maken: 3D-printen, laser cutter, vinylsnijder, CNC frees, ... 
  • Je krijgt 'maker'-inzichten mee: vindingrijkheid, ontwerpen, creativiteit, combineren, motiveren, vallen en opstaan, ...

3

iPad STEM/STEAM-apps: Robotica en programmeren in lager onderwijs

LEGO, mBot, Ozobot, Dash & Dot, Osmo Coding, Kodable ...

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je:

  • geproeft hebben van een selectie van vele STEAM-apps die er bestaan voor kinderen uit het 3e tot het 6e leerjaar;
  • de eerste mogelijkheden, toepassingen en valkuilen van vele programmeerapps gezien én ervaren hebben.
  • weten wat je binnen STEAM allemaal kan doen in wero, hoekenwerk, projecten.

4

Games in de klas: Hoe helpen games de klaspraktijk? (Lager ond.)

Hour of code, Ko De Kraker, Lightbot, Scratch, Nintendo 3DS

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie:

  • zal je types games kunnen onderscheiden en beoordelen op bruikbaarheid.
  • leerde je enkele leuke games voor in de klas kennen.
  • leerde je zelf op een eenvoudige manier games programmeren.
  • leerde je dat gamen ook aan de hand van boeken een groot nut kan hebben.

5

Scratch: Maak van je klas een GameLab - LAGER ONDERWIJS

Ontdek de mogelijkheden van programmeren met Scratch in de klas

Na deze sessie ken je zelf de basisprincipes van het programmeren met Scratch en kun je een korte workshop uitwerken voor je leerlingen. In (bijvoorbeeld) 2 à 3 sessies van 2u kun je werken aan de volgende doelstellingen:

  • kinderen begrijpen de basis van logisch denken (als… dan...) en passen dit toe in Scratch;
  • kinderen zijn vertrouwd met de interface van Scratch;
  • kinderen kunnen eenvoudige stukjes code programmeren > ze leren hoe ze een actie kunnen opdelen in ve…

6

Scratch: Maak van je klas een GameLab - SECUNDAIR ONDERWIJS

Ontdek de mogelijkheden van programmeren met Scratch in de klas

Na deze sessie ken je zelf de basisprincipes van het programmeren met Scratch en kun je een korte workshop uitwerken voor je leerlingen. In (bijvoorbeeld) 2 à 3 sessies van 2 uur kun je werken aan de volgende doelstellingen:

  • jongeren begrijpen de basis van logisch denken (als… dan...) en passen dit toe in Scratch;
  • jongeren zien de mogelijkheden in die verder rijken dan het op het eerste blik kinderlijk uitziende interface
  • jongeren kunnen stukjes code programmeren >&nbs…

8

Werken met Arduino: Aan de slag met LEDs & eenvoudig programmeren

Toepassingen voor eerste graad SO, maar interessant voor iedereen

In deze sessie leren we aan de hand van eenvoudige oefeningen de basisprincipes van Arduino. Ideaal dus om in de eerste graad (of zelfs vroeger) Arduino bij je leerlingen aan te leren.  We gaan eenvoudige elektronische componenten (zoals led’s) schakelen, die dan op hun beurt iets gaan uitvoeren/sturen, afhankelijk van het programma (sketch) dat je hebt geüpload op de microchip van je Arduino.

Wat mag je verwachten in deze sessie:

  • het schrijven van een eenvoudig programma in …

9

Programmeren met Minecraft (Lager 3de graad + Secundair Ond.)

Kunst, Geschiedenis, Programmeren, Architectuur: Het kan allemaal!

Na deze sessie zal je:

  • weten wat Minecraft is;
  • kunnen meepraten met de jongeren ;)
  • Minecraft kunnen gebruiken in je lessen;
  • een computeromgeving in Minecraft kunnen opzetten;
  • een mod loader en mods kunnen installeren en gebruiken;
  • zelfstandig verder kunnen zoeken naar de juiste informatie voor jouw situatie;
  • zelf events kunnen organiseren en hosten.

10

Maak je eigen mobiele games met OJOO

Personaliseerbare spelen, gidsen, audio-guides, mini-games,...etc.

Na deze sessie zal je in staat zijn je eigen mobiele games te ontwikkelen door probleemloos gebruik te maken van de OJOO Studio. Ook ben je op de hoogte van het creatieve aspect en voldoende geïnspireerd om zelf aan de slag te gaan.


11

Apps maken zonder programmeerkennis met Mobincube.com

Een online doe-het-zelf app builder voor iedereen

Na deze sessie zal je apps kunnen maken met Mobincube.com, terwijl programmeerkennis helemaal niet nodig is.


12

Van Sketchup tot 3D printen: we printen fysieke 3D-objecten.

Een nieuwe wereld gaat open: de toekomst is aan de creatievelingen!

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je:

  • meer kennis en kunde hebben in het 3D-printen,
  • een product laagje voor laagje door een 3D-printer laten maken en
  • een basis gelegd hebben met het 3D-tekenen (Computer Aided Design).

 


20

Op zoek naar geschikte ICT-tools? Weten wat werkt en waarom.

Van leerdoel, over werkvorm naar een geschikte ict-tool!

Na deze sessie zal je:

  • aan de hand van een menukaart de juiste tools kunnen kiezen voor je lesdoel en werkvorm;
  • aan de slag kunnen met enkele ict-tools;
  • beschikken over een lijst met tools en bijhorende handleidingen.

21

ICT & differentiatie

ICT inzetten om te differentiëren van lesontwerp tot remediëring

Na deze sessie zal je zelf online oefenmateriaal op maat van je leerlingen kunnen aanmaken. Je zal ook inzien dat bepaalde vormen van binnenklasdifferrentiatie makkelijk haalbaar zijn door ICT in te zetten.

Je zal deze informatie kunnen overbrengen naar je collega's omdat de presentatie achteraf op deze site beschikbaar zal zijn en je je eigen oefenmateriaal kan tonen.

Je zal een goed beeld hebben van wat binnenklasdifferentiatie inhoudt.

Je krijgt een ruim aanbod aan ICT-toepassingen te …


22

Gedifferentieerd digitale leermiddelen inzetten via i3LEARNHUB

Werken met i3LEARNHUB als bordonafhankelijke software

Na deze sessie zal je:

  • aan de slag kunnen met de basic i3LEARNHUB bordonafhankelijke software;
  • je leerlingen in individueel of kleine groepjes aan de slag laten gaan;
  • op maat info doorgeven; 
  • je klasorganisatie anders bekijken.
  • de activity builder kunnen gebruiklen
  • aan de slag willen met iMO-LEARN  

23

Gratis online oefeningen maken met H5P

Dé langverwachte 'opvolger' van HotPotatoes

Na deze sessie:

  • weet je hoe je H5P kunt gebruiken;
  • heb je enkele oefeningen aangemaakt met H5P;
  • heb je de oefeningen gepubliceerd op KlasCement en zo ook op Oefen.be.

24

Breng je lessen tot leven met Bookwidgets!

Nu ook rechtstreeks in Smartschool!

Na deze sessie kan je een interactieve quiz maken & verbeteren. De resultaten verbeteren en feedback geven aan je leerlingen.

Je hebt notie van de diverse vraagtypes binnen Bookwidgets en je kan de oefeningen in een andere taal instellen. Je weet hoe je de oefeningen kan delen met collega's en leerlingen.  Je hebt een idee hoe je de oefeningen kan bekijken/beheren.

Bookwidgets zal nog weinig geheimen hebben! 


25

Moovly: Leer & maak creatieve animatiefilmpjes voor het onderwijs

Verrijk je onderwijs met een 'Moov'

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je in staat zijn om eenvoudige (animatie)filmpjes met Moovly te maken en deze (bewust) in te zetten in het onderwijs. Je krijgt een handleiding en een 'moovly-draaiboek' mee. 

NB: Moovly is vernieuwd: er is nu Moovly Studio met veel nieuwe 'features". daar gaan we mee aan de slag!


26

Interactief lesgeven met Socrative & Nearpod

Verbaas je studenten met unieke leerervaringen!

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je:

  • kunnen werken met Socrative & Nearpod;
  • een toets/quiz kunnen afnemen via de computer/iPad;
  • op basis van een PowerPoint een interactieve les creëren;
  • de betrokkenheid en motivatie van elke leerling verhogen;
  • in 1 ... 2 ... 3 ... de ganse klasgroep evalueren;
  • minder (geen) verbeterwerk hebben.

27

Digitaal verhaal maken: BookCreator Storybird MovieMaker …

Een vergelijking van de mogelijkheden en zelf aan de slag

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je creatief verder aan de slag gaan met één of meer van de applicaties om diverse digitale verhalen te maken voor in de les of bvb. ter promotie van de school.

Bekijk een resultaat van ICT-praktijkdag 31.


28

Prezi: Presentaties online maken (Beginners)

Vernieuwend en opvallend presenteren!

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je een presentatie in Prezi ontwikkeld hebben.


29

Maak ontwerpen zoals een designer met Canva

Maak je eigen (Facebook)banner, folder, infographic, presentatie,... met canva.com.


30

Flip je klas door gebruik te maken van instructievideo's

Instructievideo's aanmaken met Office Mix en ActivePresenter

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je:

Instructievideo’s kunnen aanmaken op jouw eigen niveau: eenvoudig of meer geavanceerd.

Instructievideo’s kunnen aanmaken zonder veel technische problemen en aan een behoorlijk tempo met gebruik van je persoonlijke laptop of computer.

Instructievideo’s kunnen aanmaken volgens een aantal scenario’s. Denk bv. aan het inspreken van PowerPoint dia’s, het uitleggen van een oefening op het digibord, … .

Instructievideo’s kunnen voorz…


31

Excel: Analyses maken d.m.v. draaitabellen

Gegevens naar informatie: Eindelijk leer je Excel nog beter kennen!

Na deze sessie kan je zeer snel en efficiënt lijsten analyseren door te werken met draaitabellen (PivotTables). Gedaan met urenlang zwoegen om de correcte informatie te bekomen.


32

Microsoft Onenote: Ongekende mogelijkheden in jouw les of school

OneNote is de krachtigste tool om aan 21ste eeuws onderwijs te doen

Na deze sessie zal je:

  • met de verschillende versies van OneNote heel specifieke interessante toepassingen voor onderwijs kunnen gebruiken (wiskunde, learning tools...);
  • lesmateriaal, bordschema's, toetsen en taken eenvoudig kunnen verspreiden en beoordelen;
  • over een efficiënte werkwijze beschikken om verslagen van (vak)vergaderingen te maken, delen en opvolgen;
  • de vele voordelen van digital inking in Windows 10 hebben getest;
  • je afvragen waarom je OneNote nog niet eerder heb…

33

Online tools, lesmateriaal & tips voor de leerkracht informatica

Gebruik Scratch, Pixlr, WeVideo, Prezi, Sway, Moovly en veel meer!

Na deze sessie beschik je over heel wat lesmateriaal en heb je kort maar krachtig kennis gemaakt met gratis programma's zoals:

  • Scratch: Een programmeer-tool voor bv. games
  • Prezi en Sway: Stijlvolle presentatie-tools
  • Moovly: Geanimeerde video's en presentaties
  • Pixlr: Fotobewerkingsprogramma zoals Photoshop
  • Google Drive: Online samenwerken en Google Formulieren
  • Microsoft Office Online: Omdat het ook gratis kan...
  • Informaticalessen.be: Dé online website voor l…

34

Apps voor taalonderwijs (SO): Nearpod, Piccollage en Educreations

Concrete lesvoorbeelden met uitleg over de gebruikte apps

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je:

  • vertrouwd zijn met de apps Educreations, Piccollage en Nearpod;
  • met een aantal concrete lesideeën naar huis gaan.

35

De iPad als ultiem instrument voor de veelzijdige muziekles

Attractieve muziek-apps in de gewone klas

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je:

  • persoonlijk kennisgemaakt hebben met attractieve muziek-apps voor rechtstreeks gebruik in de klas;
  • muziek-apps op iPad  op hun waarde kunnen schatten in functie van een veelzijdige muziekles (en daarbuiten).

36

Beeld in de klas: Fotografie gebruiken in dagelijkse lessen (BaO)

Inzichten, concrete voorbeelden en tips & trics met eenvoudige tools

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie leer je fotografie gebruiken in je dagelijkse lessen, zoals wiskunde, wereldoriëntatie,... Kinderen zijn enthousiast wanneer ze fotografie gebruiken want dan spreken ze hun eigen beeldtaal. Via concrete voorbeelden en tips & trics leer je ook de taal van de kinderen spreken!

 


37

Beeldmateriaal inzetten in de klas: Archief voor Onderwijs

Aan de slag met VRTprogramma's en meer in de klas

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie hebben beeldbanken en Het Archief voor Onderwijs voor jou geen geheimen meer. Wil jij jouw lessen in de toekomst verrijken met relevant beeldmateriaal, dan zal je vlot:

  • diverse beeldbanken kunnen raadplegen
  • het rijke aanbod aan audiovisueel materiaal op Het Archief voor Onderwijs kunnen doorzoeken

  • inspiratie opdoen via actua-thema's en collecties

  • fragmenten kunnen aanmaken

  • eigen lesklare collecties samenstellen

  • collecties kunnen delen met co…


38

Mediawijs onderwijs in 7 thema's

Grenzen Informatie Pesten Privacy Reputatie Seksualiteit ICT

Mediawijs onderwijs is ònze nieuwe opdracht. Wat betekent dit voor 7 thema's : grenzen,  informatie, pesten, privacy, imago, seksualiteit en ict ? 

 


39

Mediawijs omgaan met cyberpesten en imagoschade

Mediawijs lesmateriaal voor 'Incident Handling' en preventie

Na deze sessie zal je:

  • Op school- en klasniveau het document "Inicident handling" kunnen hanteren om online incidenten af te handelen. (Bijvoorbeeld: een geval van cyberpesten, een geval van online imagoschade, ...)
  • Op klas- en leerlingenniveau werkvormen/lessen aangereikt krijgen die je direct kunt gebruiken in de klas om te werken aan mediawijsheid (Bijvoorbeeld: rond cyberpesten, rond sociale media, ...)
  • Inzicht verwerven in welke rol sociale media heeft bij kinderen en jongere…

40

Ontdek de nieuwe Google Sites

Maak snel en zonder voorkennis een aantrekkelijke site voor je klas

Na deze sessie zal je:

  • zelfstandig een aantrekkelijke site kunnen maken en (beveiligd) kunnen publiceren;
  • de basis van G Suite kunnen gebruiken om je site optimaal in de klaspraktijk te kunnen inzetten;
  • documenten, foto's, video, polls ... kunnen invoegen op je website;
  • in staat zijn om de nieuwe mogelijkheden (die Google de komende maanden stap voor stap zal toevoegen) te begrijpen en deze zelfstandig kunnen aanwenden.

41

Maak en speel een geocachequiz met Google Maps

Ontdek de mogelijkheden van persoonlijke kaarten in Google Maps

Na deze sessie zal je:

  • persoonlijke kaarten kunnen maken met eigen geografische gegevens;
  • Google maps kunnen gebruiken om een route uit te stippelen met auto, openbaar vervoer, fiets, te voet;
  • Google maps kunnen gebruiken om de spreiding te zien van de leerlingen van een school;
  • Google maps kunnen gebruiken op een smartphone of tablet zonder internetverbinding;
  • ongekende mogelijkheden ontdekken van Google maps.

42

Chromebooks en Google Classroom (voor de absolute beginners)

Dé tools om je klas volledig te digitaliseren!

Na deze sessie zal je:

  • ervaring hebben met het werken met een Chromebook;
  • van start kunnen gaan met  Google Classroom;
  • leerlingen toeveogen aan je klas;
  • opdrachten kunnen maken, digitaal uitdelen, quoteren en teruggeven;
  • video-instructies toevoegen aan je opdrachten;
  • meekijken bij andere leerkrachten;
  • lesmateriaal toevoegen aan je klas;
  • opdrachten hergebruiken.

43

Google Suite in basisonderwijs: Een praktijkvoorbeeld

Praktisch aan de slag met: G Suite, Google Classroom, Google Agenda

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je:

  • de basis meehebben van de beheerdersconsole van Google Suite;
  • kunnen aan- en afmelden met een Google Chrome-profiel;
  • een Google Classroom kunnen opstarten, lid worden ervan en een opdracht plaatsen;
  • de combinatie tussen Google Classroom en Google Agenda begrijpen en een digitale klasagenda kunnen gebruiken.

Optioneel mits voldoende tijd: De leerlingen een blogbericht laten opstellen per mail (Google Gmail en Blogger).


44

De switch naar Chromebooks: Een praktijkverhaal

Bespaar in aankoop, licenties én tijd om je computerpark te beheren

Na deze sessie zal je:

  • een goed beeld hebben over wat Chrome computers juist zijn;
  • weten dat Chrome computers ook kunnen gebruikt worden voor display signage, inschrijvingen, enquête kiosk, examens;
  • beseffen dat je enorm veel tijd zal besparen door het (cloud-) beheer van je computerpark;
  • tot 40% zal besparen op de aankoop van nieuw computermateriaal;
  • de kostprijs van licenties kunnen inzetten in nuttiger investeringen;
  • spijt hebben dat je deze sessie niet een jaar g…

50

Gebruik maken van de GraphAPI van Azure AD via php

Voor systeembeheerders

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je weten hoe je met php je gebuikersbeheer kan doen in Azure Active Directory en hoe je single sign-on kan voorzien.


52

Netwerken, Beveiliging, BYOD en Ransomware in scholen

Cyberbedreigingen bij scholen (en vooral wat er kan mislopen!)

Na deze sessie zal je:

  • beter weten wat er misloopt in je netwerk;
  • beter weten wat de echte bedreigingen voor scholen zijn;
  • beter weten hoe je je beveiliging kan verbeteren;
  • beseffen waarom je huidige beveiliging niet perfect is.

 


53

Praktijkvoorbeeld: Een laptop voor elke leerling in de school!

Geen BYOD: Basisvoorwaarden, wifi, hardware, financiering, uitrol...

Na deze sessie zal je een concreet actieplan en draaiboek hebben voor het introduceren van een laptop (of ander toestel) voor elke leerling van jouw school. Een gedetailleerd totaalplaatje, een masterplan. Als oefening zal bij elk hoofdstuk gevraagd worden een concrete invulling te maken voor jouw school zo concreet mogelijk. De bedoeling is met een quasi klaar werktstuk terug te kunnen vertrekken naar jouw school. 

Je mag je eigen toestel vanzelfsprekend meebrengen om de sessie digitaal t…


54

Bouw responsive websites met Bootstrap

Bootstrap maakt front-end webontwikkeling sneller & gemakkelijker

Na deze sessie weet je:

  • hoe je het Bootstrap moet integreren in je website;
  • hoe je van een lege webpagina een responsive webpagina maakt;
  • hoe je het grid systeem kunt gebruiken in een webpagina;
  • hoe je basis typografie-elementen kunt toevoegen;
  • hoe je HTML-elementen kunt integreren en aanpassen;
  • wat media queries zijn en hoe je ze kunt gebruiken;
  • hoe je een template kunt downloaden en aanpassen.

Na deze sessie kun je ...

  • met behulp van Bootstrap een eigen website bouwen
  • een templa…

55

iPads beheren met Zuludesk

Mobile Device Management op maat van onderwijs

Na deze sessie zal je:

  • zelfstandig aan de slag kunnen met iPad MDM-Server Zuludesk;
  • iPads kunnen beheren voor zowel kleine als grote projecten.

60

Competenties evalueren en rapporteren in Smartschool

Competentiegericht werken in Skore van A tot Z

Na deze sessie zal je een aantal praktijkvoorbeelden gezien hebben waarmee je in je eigen school meteen aan de slag kan. De focus ligt zowel op het gebruik als op de technische instellingen.

Je kent de mogelijkheden van het evalueren en rapporteren van competenties in Skore.

Je kan tijdens deze sessie ook contact leggen met andere Smartschoolbeheerders en ervaringen uitwisselen.


61

General Data Protection Regulation in de praktijk

De GDPR komt er aan. Wat nu? Hoe bereiden we ons voor?

Na deze sessie zal je 

- de voornaamste principes van de GDPR kennen

- de impact kunnen inschatten voor jouw school 

- een overzicht hebben van de belangrijkste acties die je moet ondernemen en een aanzet voor een stappenlan