13. Online informatie efficiënt verzamelen, beheren en delen

Content curation is meer dan info verzamelen

Inhoud

Inleiding

De enorme hoeveelheid aan beschikbare online data en informatie en tegelijkertijd de vele opties om er op een steeds snellere manier toegang tot te verkrijgen, biedt enorme mogelijkheden maar vereist zowel van jong als oud steeds meer tijd, aandacht en focus om er wijs uit te geraken.

Inhoud

De oplossing om met dat enorme informatieaanbod om te gaan wordt ook wel eens omschreven als "content curation". Net als een curator die in een museum rond een bepaald thema en in een bepaalde context verschillende kunstwerken samenbrengt tot een geheel, komt het er bij digitale content curation op neer om uit het gigantische online informatieaanbod over een specifiek thema op een actieve en weloverwogen manier online informatie te filteren en op zo'n manier te organiseren, eventueel voorzien van extra commentaar, dat het een coherent en betekenisvol verhaal wordt dat op zijn beurt met anderen kan worden gedeeld.

De kracht van content curation in een onderwijscontext is dat het veel meer te bieden heeft dan het zomaar bij elkaar sprokkelen van bronnen of lesmateriaal. De nadruk ligt veel meer op het distilleren van de belangrijkste informatie, het contextualiseren, organiseren, het toevoegen van commentaar en het presenteren en delen van die informatie. Door verschillende bronnen of tegenstrijdige opinies in een soort van mashup samen te brengen kunnen er een nieuwe inzichten ontstaan of interesse worden gewekt. Content curation biedt de mogelijkheid om chronologie toe te voegen aan informatie waardoor het besef kan groeien hoe bepaalde concepten doorheen de tijd veranderd zijn.

De beschikbare online content curation tools (en dat zijn er intussen een heleboel!) bieden docenten en leerlingen een platform om lesmateriaal te verzamelen, te delen, in discussie te treden over de leerstof of met behulp van de tool uiting te geven aan de evolutie van het eigenlijke leerproces.

In deze workshop ontdek je heel wat handige tools (Symbaloo, Yurls, Scoop IT, Pinterest, Classmill, Storify, ...) en lessuggesties om met deze tools aan de slag te gaan.

Resultaat

Na deze sessie zal je weten op welke manier je diverse content curation tools kunt inzetten in je eigen lespraktijk. In deze workshop ontdek je heel wat handige tools (Symbaloo, Yurls, Scoop IT, Pinterest, Classmill, Storify, ...) en lessuggesties om met deze tools aan de slag te gaan.

Voorkennis

Verplichte kennis

Basisvaardigheden computer- en internetgebruik

Lesmateriaal

De slides worden na afloop digitaal gedeeld via Slideshare

Interessant voor

  • Iedereen
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8
  • Secundair/Voortgezet onderwijs
  • Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs
  • Hoger onderwijs
  • Volwasseneneducatie

Thema's

  • Web2.0
  • Bibliotheek, online databanken en auteursrecht
  • Cloud computing

Tijdstip

Blok VM 1 + Blok VM 2 (10:10 - 12:20)
Lokaal: G A.2.02.c
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 5 bezet zijn.

Vorm

Workshop
Voorzieningen
Lokaal met één pc per deelnemer

Mee te brengen

1. Het besturingssysteem mag Windows, Mac of Linux zijn.

2. Zorg ervoor dat je deze software op voorhand hebt geïnstalleerd: 

3. Zorg ervoor dat Flash Player in de browser werkt:

TODO: Test Flashplayer in je browser

4. Installeer Adobe Acrobat PDF Reader

5. HEEL BELANGRIJK

Zorg dat je weet hoe je op een andere computer aan je (online) mailbox kan en dat je je wachtwoord weet. Je moet immers kunnen klikken in een bevestigingsmail of een mail kunnen openen met aanmeldingsgegevens.

We adviseren om je eigen toestel mee te brengen omdat je dat kent en het toetsenbord best kent. Dat werkt vlotter. Installeer zeker de nodige software (zie hierboven). We willen immers geen tijd verliezen met deelnemers die niet in orde zijn met de lesvoorbereiding, dat begrijp je wel ;)

Lesgever

Tommy Opgenhaffen
Lees meer over de expertise van Tommy.


Korte titel : Content Curation

Deze pagina werd al 1355 keer bekeken