109. Aan de slag met mediawijze tools

Naar een mediawijze school

Inhoud

Inleiding

Mediawijs.be is het Vlaams Kenniscentrum voor Mediawijsheid. Deze organisatie biedt mediawijze vormingen aan en ontwikkelt materiaal en tools die leerkrachten kunnen gebruiken om mediawijsheid binnen hun klaspraktijk of beleid te implementeren. In deze sessie zoomen we in op de diverse aspecten van mediawijsheid en welke concrete tools voor handen zijn om deze in een schoolcontext te stimuleren.

Inhoud

Wat is mediawijsheid? Waarom is het belangrijk om met kinderen en jongeren rond mediawijsheid aan de slag te gaan? Wat betekent dit voor jouw school(beleid)? Naast de schets van het breder kader, de verschillende aspecten van mediawijsheid en recente cijfers rond het mediagebruik van kinderen en jongeren, gaan we ook in op concrete tools en lespakketten om rond mediawijsheid aan de slag te gaan in het lager en secundair onderwijs.
 
Laure Van Hoecke startte in 2012 samen met enkele partners uit het mediawijsheidsveld (LINC, Mediaraven, UC Leuven Limburg en LOCUS) de opleiding Mediacoach. Mediacoach is een opleiding voor professionelen die werken met jongeren en die mediawijsheid willen integreren in hun eigen praktijk. Momenteel is Laure werkzaam bij het kenniscentrum mediawijsheid, Mediawijs.be, als stafmedewerker educatie en vorming.

Resultaat

Na deze sessie zal je weten wat mediawijsheid inhoudt en hoe je hier concreet aan kan werken binnen je klas- en schoolcontext

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Lesmateriaal

Ik breng mediawijs materiaal mee (flowcharts, brochures, ...) dat leerkrachten mogen meenemen na de workshop.

Interessant voor

  • Iedereen
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8
  • Secundair/Voortgezet onderwijs

Thema's

  • Mediawijsheid

Tijdstip

Blok NM 2 (15:15 - 16:20)
Lokaal: L 0.02
Er zijn 40 plaatsen waarvan er 10 bezet zijn.

Vorm

Presentatie
Voorzieningen
Klaslokaal

Lesgever

Bert Pieters
Lees meer over de expertise van Bert.


Korte titel : Mediawijs.be

Deze pagina werd al 1228 keer bekeken