79. Studietips.BE: Jongeren digitaal 'leren leren'

Hoe versterk je digitaal de leercompetenties van jongeren?

Inhoud

Inleiding

‘Studietips.be’ is een nieuwe interactieve leeromgeving voor jongeren en docenten in het secundair (2e graad/ 3e graad) en hoger onderwijs. Verken hoe je leren leren digitaal aanpakt en wat je kunt doen om leercompetenties te versterken!

Studietips.BE is een betalende omgeving. Je krijgt echter tijdens deze sessie een persoonlijke login voor Studietips die je tot het einde van dit schooljaar gratis kunt gebruiken.

Inhoud

In het eerste deel van deze sessie wordt getoond hoe de leeromgeving is opgebouwd en hoe je er binnen de school mee aan de slag kunt.

In deel twee gaan we aan de slag met enkele modules (timemanagement, mindmapping, ...) en ervaar je hoe de omgeving werkt. We grasduinen ook doorheen enkele digitale tools (mindomo, socrative, padlet, ...) en best practices die de leercompetenties van jongeren kunnen versterken.

Resultaat

Na deze sessie zal je een zicht hebben op de opbouw en werking van deze leeromgeving. Je ontdekt ook enkele handige tools waarmee leerlingen hun leren efficiënter kunnen laten verlopen.

Voorkennis

Verplichte kennis

Basiskennis computergebruik

Lesmateriaal

We werken binnen de omgeving www.studietips.be. Je ontvangt tijdens de sessie een login tot de omgeving.

Sites

StudietipsBE

Interessant voor

  • Iedereen
Uit:
  • Secundair/Voortgezet onderwijs: Zorgco√∂rdinatoren, studiecoaches, leerkrachten, ...
  • Hoger onderwijs: Studiebegeleiders, docenten lerarenopleiding

Thema's

  • Levenslang Leren
  • Secundair onderwijs
  • Zorg

Tijdstip

Namiddag (14u00-16u30)
Lokaal: B0.001
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 10 bezet zijn.

Vorm

Workshop

Mee te brengen

Het besturingssysteem mag Windows, Mac of Linux zijn. Je mag ook een tablet meebrengen (in plaats van de laptop).

Zorg er voor dat je één van deze browsers op voorhand hebt geïnstalleerd: 

Lesgever

Tommy Opgenhaffen
Lees meer over de expertise van Tommy.


Korte titel : Studietips

Deze pagina werd al 2119 keer bekeken