77. Skillville: Oefenen van levensvaardigheden

Deze sessie is geannuleerd.

Multimediatool voor de VOET (en sleutelvaardigheden)

Inhoud

Inleiding

SKILLVILLE is een online multimediatool, die leerlingen helpt de sleutelcompetenties te realiseren. De tool is opgebouwd uit een dynamisch aanbod van pakketten:

  • Economische educatie
  • Actua-politiek
  • Alcohol-, tabak-, en drugspreventie
  • Techniek

In het eerste deel van de sessie spelen we het spel door de ogen van de leerling. In het tweede deel bekijken we welke mogelijkheden wij als leerkracht hebben (bv. evaluatie, aanpassingen, opvolging, ...).

Voorstelling Skillville

Elk pakket bestaat uit diverse casussen. Een casus bevat essentiële informatie, die wordt aangevuld met een hele reeks oefeningen, die hoofdzakelijk automatisch worden verbeterd.

Leerlingen krijgen onmiddellijk feedback. In een back-office worden de resultaten geregistreerd, die dan ook in pdf kunnen worden afgedrukt.

Het staat de leerkrachten vrij de standaard-instellingen van SKILLVILLE te gebruiken of indien gewenst in de back-office casussen weg te laten.

Het is niet de doelstelling om de leerlingen zeer concrete kennis aan te leren, wel om hen voldoende vaardigheden aan te leren om op een gerichte wijze op betrouwbare websites, zoals bv. http://www.belgium.be of http://www.vlaanderen.be op het juiste moment de benodigde informatie te kunnen raadplegen.

De overheden verschaffen permanent cruciale informatie digitaal, die betrouwbaar is en zeer goed wordt onderhouden. Het is dus belangrijk en aangewezen om de leerlingen duurzaam en efficiënt met de rechtstreeks door de overheid verschafte informatie te leren omgaan.

Als de leerlingen telkens bij problemen, vragen, nood aan informatie– de websites van de overheden hebben leren consulteren en er gericht antwoorden en acties vinden, hebben ze de noodzakelijke levensvaardigheden om als actieve burgers aan het maatschappelijk leven deel te nemen.

Kennis is echter vergankelijk en zeker niet voldoende om er "verantwoord" mee te leren omgaan en kritisch reflecteren. Daarvoor zijn Serious Games een bijzonder geschikte tool. Serious Games worden reeds langer ingezet in de opleiding van piloten, bv. Flight Simulator en voor opleidingen van chirurgen.

Serious Games zijn bijzonder interessant als "het leren oefenen in een situatie" een meerwaarde biedt, zeker wanneer dit oefenen best niet rechtstreeks in de praktijk gebeurt.

Resultaat

Na deze sessie

  • kan je de VOET en de toekomstige Europese sleutelcompetenties bereiken met behulp van Skillville;
  • help je je eigen leerlingen op weg om financieel geletterd te worden;
  • realiseer je met de leerlingen 1ste graad de ICT-diamant;
  • bereid je leerlingen 2de graad voor op een studentenjob;
  • help je leerlingen 3de graad op weg naar financiële zelfstandigheid;
  • help je de leerlingen inzicht te krijgen in het actuele politiek landschap.

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Lesmateriaal

Syllabus

Sites

Skillville

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
Uit:
  • Secundair/Voortgezet onderwijs
  • Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs
  • Hoger onderwijs

Thema's

  • Project
  • Secundair onderwijs
  • (Serious) gaming

Tijdstip

Namiddag (14u00-16u30)
Lokaal: Annulatie
Er kan niet ingeschreven worden voor deze sessie omdat ze geannuleerd is.

Vorm

Workshop

Lesgever

Sebastiaan Jans
Lees meer over de expertise van Sebastiaan.


Korte titel : Skillville

Deze pagina werd al 2375 keer bekeken